Rząd przyjął projekt określający zasady szkolenia i pracy maszynistów
Zasady szkolenia oraz pracy maszynistów określa przyjęty we wtorek przez
Radę Ministrów projekt nowelizacji o transporcie kolejowym. Ujednolica on także standardy
bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zasady szkolenia oraz pracy maszynistów określa przyjęty we wtorek przez Radę Ministrów projekt nowelizacji o transporcie kolejowym. Ujednolica on także standardy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, projekt noweli ustawy - wraz z przygotowanymi przepisami wykonawczymi - reguluje zagadnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym dotyczące uzyskiwania kwalifikacji zawodowych przez maszynistów.
Projekt stanowi realizację jednego z 10 punktów "Pakietu dla bezpieczeństwa na kolei", ogłoszonego 31 maja przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - podało CIR.
"W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano zasady szkolenia maszynistów. Zawarto w nim także upoważnienie do określenia - w rozporządzeniu - szczegółowego programu i czasu szkolenia kandydatów na maszynistów, warunków zdrowotnych, jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o uprawnienia do prowadzania pojazdów kolejowych, a także zasady doskonalenia zawodowego maszynistów" - podano w komunikacie.
Projekt określa m.in. standardy dotyczące funkcjonowania ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów
Osoby, które legitymują się odpowiednim wykształceniem kierunkowym, będą mogły przystępować do egzaminu. Pozwoli to im uzyskać licencję maszynisty bez konieczności uprzedniego ukończenia szkolenia teoretycznego - wyjaśnia CIR. W projekcie określono także harmonogram przechodzenia do nowego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych - dotyczy to maszynistów, którzy nabyli uprawnienia na podstawie dotychczasowych przepisów prawa krajowego, a także kandydatów na maszynistów, którzy obecnie się szkolą.
W projekcie przewidziano, że minister transportu będzie przygotowywał w rozporządzeniu wytyczne dotyczące najważniejszych procedur bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Chodzi o pracę personelu kolejowego, eksploatację pojazdów kolejowych oraz urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Zgodnie z przyjętą w projekcie ustawy koncepcją, warunkiem dopuszczenia przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury do działalności na sieci kolejowej będzie stosowanie wzorcowych instrukcji i wytycznych wydawanych przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Umożliwi to upowszechnienie jednolitych zasad przy przewozach koleją.
Prezes UTK ma otrzymać nowe uprawnienia, które umożliwiają uzyskiwanie od maszynistów szczegółowych informacje na temat ich czasu pracy. Jest to "wstęp do nowej ustawy o czasie pracy maszynistów, która powinna być uchwalona w 2013 r." - poinformowało CIR.
(AS)