Sieci handlowe nie zamierzają ciąć wydatków na reklamę
W 2008 r. dwadzieścia największych sieci handlowych wydało na reklamę 750 mln zł. W tym roku ich wydatki mogą być jeszcze wyższe, bo zaostrza się walka o klientów
.
Według cennikowych danych Expert Monitor (bez uwzględnienia rabatów), w 2008 r. 20 największych sieci handlowych wydało na reklamę 743,8 mln zł. Dane te obejmują telewizję, prasę i radio, bez reklamy zewnętrznej, na którą w trzech kwartałach 2008 r. przeznaczono około 70 mln zł (według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej). Nie ma tu też podliczonych nakładów na gazetki reklamowe wydawane przez większość sieci handlowych i będące dla nich jednym z głównych kanałów komunikacji z konsumentami.
W 2007 r. wydatki na reklamę sieci handlowych według Expert Monitor wyniosły 651,3 mln zł. W tym roku sieci mogą wydać jeszcze więcej pieniędzy, bo zaostrza się walka o klientów. Cały handel ma około 10 proc. udział w wydatkach reklamowych w Polsce, które w 2008 r. wyniosły według domu mediowego ZenithOptimedia 7,8 mld zł.
Poszczególne sieci w różny sposób podchodzą do reklamy. W ubiegłym roku wydatki reklamowe obcięło 5 z 20 badanych sieci: Ikea, Nomi, Żabka, Auchan i Praktiker. Najwięcej na reklamę wydaje Tesco - 57,5 mln zł w 2008 r.
Źródło: Rzeczpospolita (JS)