Sieci handlowe. Powstał pierwszy ranking oceniający zaangażowanie w "dobrostan kur niosek"
Tym razem to było coś więcej niż tylko chęć poprawy wizerunku. Sieci handlowe na poważnie podeszły do obietnic wycofywania ze sprzedaży jajek pochodzących od kur z chowu klatkowego. Działająca online sieć Frisco w ogóle wycofała "trójki" ze sprzedaży.
Od pewnego czasu sieci handlowe lubią się chwalić tym, że na sercu leży im dobrostan kur, wobec czego nie będą sprzedawać jajek pochodzących od kur z chowu klatkowego. Ściśnięte w małych klatkach, nigdy nie widzące światła słonecznego, faszerowane karmą – ich rola sprowadza się wyłącznie do tego, by jak najszybciej znieść jajka. Czysta linia produkcyjna, tyle że znajdują się na niej żywe istoty.
Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki sprawdzili, na ile deklaracje sklepów idą w parze z rzeczywistymi działaniami. W ramach kampanii "Jak one to znoszą?" sporządzili ranking sieci supermarketów, które do 2019 roku zobowiązały się wycofać ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego – czyli oznaczone numerem trzy - najpóźniej do 2025 roku.
Pod lupę wzięli ł 12 sklepów: Aldi, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Tworząc ranking pod uwagę brana była transparentność i zakres opublikowanego zobowiązania, postęp poczyniony od wydania zobowiązania oraz zachęcanie do kupowania jaj pochodzących z innych form hodowli.
Obejrzyj: Jak wybrać dobre jajka?
Spójrzmy więc na podium: na pierwszym miejscu znalazła się sieć sklepów Aldi, następnie sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce), a dalej Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce).
Wyróżnienie dostał sklep internetowy Frisco, który jako pierwsza duża sieć wycofał jaja "trójki" ze sprzedaży już w styczniu 2019 roku.
To nie były puste słowa
Wszystkie sklepy znajdujące się na podium wykazały się postępem w stosunku do poprzedniego roku – chwalą w raporcie aktywiści z Otwartych Klatek. Wyliczają, że niektóre sieci: Aldi, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej.
Część sklepów znacząco obniżyła sprzedaż jaj z chowu klatkowego, w tym Sklepy Gama, które zmniejszyły ilość jaj „trójek” w ofercie aż o 50 proc.. Lidl zmniejszył ilość sprzedawanych świeżych jaj z chowu klatkowego o ⅓, a ponad 30 proc. jaj sprzedawanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, pochodzi z alternatywnego chowu.
W rankingu duże znaczenie miało też to, czy sklepy promują sprzedaż jaj "trójek" czy jaj z alternatywnego chowu. Z 12 ocenianych sklepów 10 promuje zakup jaj z hodowli alternatywnych, a aż 7 – Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, ALDI i Market Jan – przestało lub planuje przestać reklamować jaja klatkowe.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl