KombinująŚmietana śmietanie nierówna. Droższa i markowa nie znaczy lepsza

Śmietana śmietanie nierówna. Droższa i markowa nie znaczy lepsza

Wchodzimy do sklepu, zbliżamy się do półki ze śmietanami, przyglądamy się cenom i markom. Umówmy się, że rzadko zwracamy uwagę na skład, bo przecież śmietana to śmietana. Czy ta od producenta A, oprócz ceny, różni się czymś od tej od producenta B? Tak, czasem nawet bardzo.

Śmietana śmietanie nierówna. Droższa i markowa nie znaczy lepsza
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Jedzura/REPORTER
Agata Wołoszyn

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, śmietana, obok mleka, jest jedną z najpopularniejszych kategorii zakupowych w segmencie produktów mlecznych. Aż 86 proc. sklepów małoformatowych ma ją w swojej ofercie. Średnio w jednej placówce konsument może wybierać spośród 10 różnych rodzajów śmietany.

Czym tak naprawdę jest? Najprościej mówiąc, śmietana to najwyższa warstwa surowego mleka, zebrana z powierzchni wraz z całym tłuszczem. W związku z tym w jej składzie powinna być tylko i wyłącznie śmietanka oraz kultury bakterii mlekowych. Takich właśnie śmietan powinniśmy szukać w sklepie. Niestety na wielu etykietach możemy znaleźć więcej niż dwa składniki.

Pod lupę biorę śmietany z 18 proc. tłuszczu, czyli te polecane do zup. W sklepowej lodówce znajduję kilka, które mogą pochwalić się idealnym składem.

Oglądaj także: Ten burger nie ma mięsa. "Ser skrzypi na zębach"

Obraz
© WP.PL | Agata Wołoszyn

Przyglądam się cenom. Opakowania różnią się od siebie wielkością, ale zwracam uwagę na cenę za kilogram. Takie same składy, a kwota do zapłaty zupełnie inna.

Pierwsza śmietana, popularnej marki, kosztuje 9,06 zł za 1 kg. Druga, również od znanego producenta - 9,47 zł za 1 kg. Z kolei trzecia - firmy, której nigdy wcześniej nie widziałam - kosztuje zaledwie 6,55 zł za 1 kg, a niczym nie różni się od tych popularnych. W tym przypadku nie ma sensu przepłacać.

Obraz
© WP.PL | Agata Wołoszyn

Przyszedł czas na rozczarowującą część moich sklepowych obserwacji. Biorę do ręki kolejną śmietanę, znowu od bardzo znanego producenta i czytam skład: śmietanka pasteryzowana, skrobia modyfikowana kukurydziana, substancja zagęszczająca - mączka chleba świętojańskiego. Kosztuje 7,25 zł za 1 kg. W kolejnej, równie popularnej śmietanie, oprócz skrobi są również pektyny pełniące funkcję stabilizatora. Ten produkt kosztuje aż 9,42 zł za 1 kg.

Obraz
© WP.PL | Agata Wołoszyn

Po co w takim razie dodaje się te substancje do śmietany?

- Niestety trochę jest tak, że to my, konsumenci, doprowadziliśmy do tego, że te zagęstniki pojawiają się w produkcie. Chcemy, żeby śmietana wyglądała jak z reklamy, czyli była kremowa i gładka, a to właśnie dzieje się z nią za sprawą tych zagęstników - komentuje dietetyk Marta Warzocha-Szkupińska.

Ekspert dodaje, że kiedy otworzymy kubek ze śmietaną, w której nie ma substancji dodatkowych, to ona się "rozwarstwia", tzn., że na jej powierzchni gromadzi się woda. Konsumentom wydaje się, że coś z tym produktem jest nie tak, a właśnie taka śmietana jest całkowicie naturalna.

Okazuje się, że nawet w przypadku śmietany musimy być czujni i dokładnie czytać składy. Od nas zależy, czy wybierzemy produkt wyglądający mniej atrakcyjnie, ale z naturalnymi składnikami czy taki rodem z reklamy, który producent zagęścił skrobią modyfikowaną. Dodatkowo wyższa cena wcale nie oznacza mniejszej ilości napisów na etykiecie.

*ceny śmietany podane w artykule pochodzą z jednego z warszawskich sklepów E.Leclerc

Źródło artykułu:WP Finanse
śmietanasupermarkethandel

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (92)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.