Sport jest jak biznes. Wymaga mądrej i długoterminowej strategii
Brak długoterminowej strategii, biurokracja, przepisy utrudniające pozyskanie finansowania i zaniedbania w podstawowej edukacji sportowej. To tylko niektóre wnioski na temat sytuacji polskiego sportu, które zaprezentowano podczas spotkania przedstawicieli zespołów eksperckich powołanych podczas pierwszych obrad Okrągłego Stołu Polskiego Sportu.
27.01.2014 | aktual.: 27.01.2014 08:48
Po 10 miesiącach pracy inicjatywa Jana Kulczyka, przewodniczącego Rady Patronów PKOl, przynosi wymierne efekty, które w postaci konkretnych rekomendacji zmian organizacyjnych i prawnych, zostaną przekazane na ręce premiera po Igrzyskach Olimpijskich w Soczi.
– Polski Komitet Olimpijski jest naturalnym i najlepszym forum, by podjąć dyskusję o tym, co trzeba uczynić, byśmy byli dumni z tych złotych, srebrnych czy brązowych krążków na olimpiadach. I stąd sugestia, żeby rozpocząć debatę, zainicjować okrągły stół, w którym wszystkie strony, którym polski sport leży na sercu, mogłyby wymienić myśli, doświadczenia, a przede wszystkim nazwać cele, jakie przed polskim sportem stoją – mówi dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Patronów PKOl, który zainicjował powstanie Okrągłego Stołu Polskiego Sportu.
Inicjatywa ma na celu wymianę idei i zbudowanie podstaw długoterminowej strategii poprawy sytuacji w polskim sporcie zawodowym i amatorskim. Pierwsze obrady Okrągłego Stołu Polskiego Sportu odbyły się w marcu 2013 roku i zgromadziły ponad 120 osób ze świata sportu, biznesu, polityki, nauki i kultury. Powołano trzy zespoły eksperckie: ds. finansowania sportu, strategii i legislacji, które przez 10 ostatnich miesięcy pracowały nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi i organizacyjnymi.
– Zaraz po Olimpiadzie zaproponujemy premierowi bardzo ważny dokument, w którym należałoby odnaleźć role dla ministerstwa sportu, parlamentu, związków sportowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz dla grupy mecenasów wspierających polski sport, i te role skoordynować, wpisać w jedną wielką ideę, dzięki której polscy sportowcy będą odnosić sukcesy na kolejnych olimpiadach – mówi Jan Kulczyk.
Jak podkreśla Jan Kulczyk, wyznaczone cele i rekomendacje będą składać się na całościową strategię, której realizacja umożliwi zwiększenie sukcesów w polskim sporcie.
– Sport i biznes są bardzo blisko siebie, bo na końcu oceniany jest tylko i wyłącznie wynik. A ten nigdy nie jest dziełem przypadku. To jest ciężka praca, która od samego początku wpisana jest w strategię, której dzisiaj polskiemu sportowi brakuje – dodaje Kulczyk w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
Innym problemem polskiego sportu jest brak pieniędzy – dlatego prace zespołu ds. finansowania skupiły się na tym, jak zwiększyć środki przeznaczane na rozwój sportu. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie dodatkowych zachęt dla sponsorów. Jak pokazują przykłady z innych krajów, wprowadzenie takich możliwości jak dokonywanie odpisów podatkowych na lokalne kluby sportowe może znacząco zwiększyć wpływy od sponsorów.
Rada Patronów PKOl została powołana w listopadzie 2012 roku. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, instytucji państwowych, przedsiębiorstw i czołowych postaci życia społecznego, sportu, mediów i kultury. Na jej czele stoi Jan Kulczyk, a należące do jego grupy spółki – Kulczyk Holding i Kulczyk Investments – są od 1,5 roku sponsorem strategicznym Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej.