Stalexport Autostrada Małopolska: A4 przejechało ok. 100 mln pojazdów

Ok. 100 milionów pojazdów przejechało dotąd płatną autostradą A4 Katowice-Kraków - ogłosił we wtorek koncesjonariusz tego odcinka, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Podczas zorganizowanej z tej okazji konferencji prasowej w Katowicach spółka podsumowała poinformowała m.in. o kolejnych inwestycjach na zarządzanej przez siebie trasie, które będą np. związane z wdrożeniem elektronicznego systemu poboru opłat.

Obecnie na płatnym odcinku A4 trwa m.in. poszerzanie placów poboru opłat - o cztery stanowiska na obu placach w Brzęczkowicach i Balicach. W 2012 r. zakończony będzie program remontów wszystkich mostów i wiaduktów na koncesyjnym odcinku, a w 2013 r. wprowadzany ma być elektroniczny system opłat - w technologii free-flow, czyli bez zatrzymywania się.

Jak poinformował we wtorek wiceprezes spółki Mariusz Serwa, choć liczba 100 mln pojazdów na koncesyjnym odcinku Katowice-Kraków nie jest dokładna, taka przybliżona wartość jest "realna". Spółka oszacowała, że od rozpoczęcia poboru opłat za przejazd, czyli od 3 kwietnia 2000 r. pobrała od kierowców łącznie ok. 1,5-2 mld zł.

Ok. 830 mln zł z tej wartości pochłonęły prowadzone na koncesyjnym odcinku inwestycje. Czwarta część - według spółki - trafiła do Skarbu Państwa. - Część jest używana na zapewnienie finansowania drogi, bieżącego utrzymania i eksploatacji. Cała reszta w chwili obecnej jest używana na reinwestowanie - mówił Serwa.

Według władz Stalexportu Autostrady Małopolskiej, ich przedsięwzięcie z płatnym odcinkiem A4 Katowice-Kraków jest prekursorskie. Spółka - początkowo jako Stalexport, a potem Stalexport Autostrada Małopolska - w całości dostosowała istniejącą już drogę do współczesnych standardów autostradowych, podczas gdy inne odcinki autostrad w Polsce są budowane od podstaw.

Rozwój A4 Katowice-Kraków w części koncesyjnej od początku odbywa się też bez angażowania publicznych pieniędzy - czy bezpośrednio czy poprzez gwarancje. Pozostałe inwestycje autostradowe zakładały lub zakładają jakąś formę zaangażowania państwa.

Koncesjonariusz tego fragmentu A4 musiał m.in. z pieniędzy z opłat oraz uzyskanych kredytów wymienić nawierzchnię (61 km - zakończone w 2009 r.), wyremontować wszystkie 53 mosty i wiadukty (dotąd gotowe są 43 obiekty), a także przebudować część węzłów. Prócz tego z czasem powstało zaplecze autostrady.

Umowa koncesyjna na ten odcinek A4 wygaśnie w 2027 r. W tym terminie SAM planuje jeszcze m.in. inwestycje związane z budową nowych miejsc obsługi podróżnych w Rudnie i Grojcu oraz w Giszowcu i Janowie, przebudowę węzłów Mysłowice, Byczyna i Rudno, kolejne odtworzenia nawierzchni (najwcześniej za 7-8 lat), budowę nowych przejść dla zwierząt i sukcesywne modernizacje urządzeń infrastruktury autostradowej. Wszelkie planowane prace mają być prowadzone z zachowaniem przejezdności dwóch pasów ruchu w każdą stronę.

We wtorek przedstawiciele spółki poinformowali również, że zwrócili się niedawno do resortu infrastruktury o określenie możliwości rozszerzenia na zarządzany przez SAM odcinek A4 - wdrożonego już na części dróg ogólnopolskiego - systemu elektronicznego poboru opłat ViaTOLL.

W opinii Serwy, optymalnym rozwiązaniem dla płatności elektronicznych na autostradach koncesyjnych byłoby wykorzystanie systemu ViaTOLL. - Złożyliśmy propozycję; () czekamy na odzew - wskazał wiceprezes. Jeżeli strona publiczna nie odpowie, spółka zamierza przygotować w ramach planowanego na przyszły rok przetargu własny system.

- Konstruujemy specyfikację przetargową w ten sposób, by nawet w trakcie realizacji móc dołożyć do systemu pewne komponenty, które zaadaptowałyby rozwiązanie przyjęte przez stronę publiczną. Będziemy chcieli uzyskać ofertę opcjonalną - nasz własny produkt, jak i zaadoptowanie urządzeń pokładowych wykorzystywanych przez stronę publiczną - wyjaśnił wiceprezes Serwa.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Od 1 października sklepy mogą doliczać nową opłatę. To trzeba wiedzieć
Od 1 października sklepy mogą doliczać nową opłatę. To trzeba wiedzieć
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody