Stawka akcyzy na paliwo zależy od jego przeznaczenia
Opodatkowaniu podlegają wyłącznie ubytki gazu skroplonego, które powstały podczas jego przetankowywania z autocystern do zbiorników znajdujących się na terenie składu podatkowego. Nie będą natomiast obciążone daniną straty tego wyrobu powstałe podczas jego rozlewu do butli gazowych znajdujących się na terenie składu.
12.12.2014 | aktual.: 17.12.2014 10:09
Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 10 września 2014 r. (IBPP4/443-207/14/LG).
Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej skład podatkowy, do którego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wprowadza gazy propan oraz propan-butan zaklasyfikowane do pozycji ?CN 2711. Nabywany przez spółkę gaz sprowadzany jest na teren składu podatkowego w autocysternach, a następnie przepompowywany do znajdujących się w składzie zbiorników. Gazem tym spółka napełnia butle przeznaczone dla odbiorców wykorzystujących go na cele grzewcze. Spółka rozlewa gaz również do butli przeznaczonych dla odbiorców wykorzystujących go do napędu wózków widłowych. Spółka podkreśliła, że gaz przeznaczony do celów opałowych magazynowany jest w tych samych zbiornikach, w których magazynowany jest gaz przeznaczony do celów napędowych. Spółka podkreśliła, że w procesie napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan-butan i gazem propan, a także przy przetankowaniu gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego powstają ubytki gazu.
Spółka zwróciła się do organu podatkowego ?o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej kwestii opodatkowania podatkiem akcyzowym ubytków gazu powstałych zarówno podczas jego przepompowywania z autocystern do zbiorników na terenie składu podatkowego, jak i podczas jego rozlewu ze zbiorników do butli. Spytała także ?o stawkę akcyzy, według której takie straty powinny być opodatkowane.
W ocenie spółki zarówno ubytki powstałe ?w trakcie przepompowania gazu z autocystern do zbiorników, jak i powstałe w trakcie napełniania butli powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1,28 zł/GJ właściwej dla paliw gazowych przeznaczonych do celów opałowych.
Organ podatkowy uznał wyrażone przez spółkę stanowisko za nieprawidłowe. W jego ocenie ubytki skroplonego gazu powstałe podczas jego rozlewu do butli gazowych nie powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą. Zgodnie bowiem z przepisami akcyzowymi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym. Natomiast zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu (jak to miało miejsce w przedmiotowym przypadku).
W odniesieniu natomiast do strat gazu powstających podczas jego przepompowania z autocystern do zbiorników należy - w ocenie organu ?- uznać, że są one ubytkami, które powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą. Organ podkreślił, że stawka podatku akcyzowego, jaką dany gaz jest objęty, zależy od jego przeznaczenia, oraz zwrócił uwagę, że zarówno gaz przeznaczony do celów opałowych, jak i gaz przeznaczony do celów napędowych pochodzi z tych samych zbiorników. Tym samym, jeżeli nie jest możliwe określenie w sposób jednoznaczny przeznaczenia tego wyrobu, to jego ubytki powstające podczas przepompowywania ?z autocystern do zbiorników na terenie składu powinny być opodatkowane stawką 695,00 zł/1000 kg obowiązującą dla gazów skroplonych przeznaczonych do napędu silników spalinowych.
Komentarz eksperta
Daniel ?Maryjosz konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC
Ustawa o podatku akcyzowym z 2008 r. wprowadziła liczne regulacje dotyczące kwestii opodatkowania akcyzą ubytków wyrobów energetycznych. Wprowadziła ona m.in. definicję ubytku, która nie występowała w ustawie z 2004 r. Takie rozwiązanie w założeniu miało zlikwidować wątpliwości pojawiające się zarówno po stronie organów podatkowych, jak i podatników odnośnie do tego co należy uznać za ubytek i czy podlega on opodatkowaniu akcyzą.
Jako „ubytek" wyrobów akcyzowych ustawa z 2008 r. traktuje m.in. wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych. Takie ubytki co do zasady podlegają opodatkowaniu akcyzą.
Należy jednak podkreślić, że regulacje akcyzowe przewidują specjalny rygor dla wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, które zostały zużyte w trakcie procesu produkcji innego wyrobu akcyzowego. Otóż wobec takich wyrobów zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy. Zdaniem organu, zgodnie z definicją produkcji wyrobów energetycznych zawartą w przepisach akcyzowych, częścią takiego procesu produkcji jest również rozlew gazu skroplonego do butli gazowych. ?W konsekwencji podatnik nie będzie zobowiązany do uiszczenia akcyzy w odniesieniu do ubytków takiego wyrobu, mimo wykonywania przez niego czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. ?W mojej ocenie należy się w pełni zgodzić z zaprezentowanym przez organ podatkowy rozwiązaniem.
W przypadku natomiast strat powstałych w trakcie przepompowywania gazu z cystern transportowych do zbiorników magazynowych sytuacja wygląda nieco inaczej. Straty takie bowiem, zdaniem organu, nie mają miejsca w trakcie „produkcji" gazu. Powinny więc one podlegać opodatkowaniu według zasad ogólnych.
W zakresie stawki akcyzy, według której ubytki tego typu powinny podlegać opodatkowaniu, komentowana interpretacja jest przykładem utrwalonej praktyki krajowych organów podatkowych. Zgodnie z tą praktyką, gdy stawka akcyzy jest uzależniona od przeznaczenia wyrobu akcyzowego, w przypadku braku możliwości ustalenia w momencie powstania ubytku czy wyrób ten zostanie wykorzystany na cele opałowe, czy napędowe należy zastosować wyższą stawkę akcyzy, tj. taką jak w przypadku przeznaczenia go na cele napędowe.
Stanowisko takie jest z pewnością próbą zabezpieczenia fiskalnych interesów państwa. Można twierdzić, ?że ustawodawca powinien wprowadzić do ustawy akcyzowej takie rozwiązania prawne, które pozwalałyby w sytuacjach podobnych do sytuacji wnioskodawcy na kreślenie proporcji, według której ustalano by jaka część ubytków gazu przeznaczona była do celów napędowych, a jaka do celów opałowych. Takie rozwiązanie zdecydowanie mogłoby przyczynić się ?do zmniejszenia obciążeń fiskalnych nałożonych na przedsiębiorców zajmujących się podobną działalnością. Wprowadzenie takich rozwiązań musiałoby się jednak wiązać również ze zwiększeniem zakresu kontroli nad tego rodzaju procesami.
Biorąc zatem pod uwagę wysokość typowych strat powstałych w trakcie procesów przepompowywania gazu z cystern transportowych do zbiorników na terenie składu podatkowego, wprowadzenie podobnych rozwiązań może okazać się niecelowe.