Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska
Konsumenci, pracownicy, inwestorzy, a także instytucje regulacyjne zwracają coraz większą uwagę na wskaźniki środowiskowe, zaangażowanie społeczne i transparentność w biznesie. Zrównoważony rozwój powinien być elementem strategii firmy i wyznaczać długoterminowy kierunek działania. Pokazuje to przykład Opella, jednostki biznesowej Consumer Healthcare w Sanofi, która realizując konsekwentnie cele ESG, uzyskała niedawno certyfikat B Corp w Europie Środkowo-Wschodniej.
Certyfikat B Corp (benefit corporation), przyznawany przez międzynarodową sieć B Lab po kompleksowym procesie weryfikacyjnym, jest potwierdzeniem, że firma spełnia wysokie standardy w zakresie odpowiedzialności, przejrzystości, wpływu społecznego i środowiskowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska
"Cele zrównoważonego rozwoju są integralnym elementem strategii naszej firmy i kierują naszymi procesami decyzyjnymi: wdrażamy rozwiązania wspierające gospodarkę niskoemisyjną, edukujemy w zakresie samoopieki i samoleczenia, działamy na rzecz lokalnych społeczności, promujemy inkluzywność i różnorodność w miejscu pracy" - podkreśliła Marissa Saretsky, Chief Sustainability Officer w Opella.
Opella ogranicza swój wpływ na środowisko poprzez zdecydowane i mierzalne działania w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych, minimalizacji odpadów i ochrony ekosystemów.
W regionie Europy Środkowo-Wschodniej zakłady produkcyjne w Polsce i na Węgrzech od 2020 r. są w 100 proc. zasilane energią odnawialną, a w latach 2019-2023 obniżyły emisję gazów cieplarnianych o 73 proc., wspierając tym samym globalny cel firmy, którym jest redukcja emisji o 65 proc. do 2025 r. Firma, dostosowując biznes do gospodarki obiegu zamkniętego, wprowadziła w punktach sprzedaży 99 proc. materiałów przyjaznych środowisku i od 2021 r. ograniczyła ilość ich druku o ponad 30 proc*. Ponadto pracuje nad zmniejszeniem śladu węglowego dystrybucji poprzez optymalizację załadunku i priorytetowe traktowanie metod wysyłki o mniejszym wpływie na środowisko.
Realizując cele społeczne, Opella prowadzi programy edukacji zdrowotnej oraz wzmacnia zachowania w zakresie samoopieki i odpowiedzialnego samoleczenia w społeczeństwie, wspiera lokalne społeczności, współpracując z organizacjami pozarządowymi i działa na rzecz dobrostanu pracowników.
"Naszą misją jest wspieranie dbania o własne zdrowie, zachęcanie do wdrażania zdrowych nawyków i profilaktyki. Szczególnie dumny jestem z kampanii "Prowadź się zdrowo", w ramach której udostępniliśmy w 16 miastach w Polsce możliwość skorzystania z bezpłatnego badania wątroby. Wielu osobom, w tym również mnie, udało się dzięki temu przestawić na zdrowy tryb życia" - zaznaczył Przemek Dzierbicki, General Manager Central & Eastern Europe w Opella.
Pracownicy mają do dyspozycji płatny urlop na udział w programach wolontariatu pracowniczego na rzecz lokalnych społeczności, do którego należy m.in. sprzątanie nabrzeży rzek czy uczestnictwo w programach wspierających zdrowie psychiczne. W wolontariacie w 2023 roku wzięło udział ponad 85 proc. pracowników regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
"Kolejny ważny temat to inkluzywność, zarówno w kontekście świadomości społecznej, jak i dostępu do opieki zdrowotnej. W naszych reklamach występują różnorodni bohaterowie, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Chcemy efektywnie wykorzystywać nasze platformy do edukacji i rozmowy o samoopiece w różnych kontekstach" - dodaje Przemek Dzierbicki.
Firma dąży do zapewnienia różnorodności i inkluzywności również w swoich zespołach. W Europie Środkowo-Wschodniej ponad 50 proc. stanowisk kierowniczych i kierowniczych wyższego szczebla zajmują kobiety. Realizując globalną politykę, wprowadzono również płatny przez pracodawcę 14-tygodniowy urlop rodzicielski, bez względu na płeć rodzica, uzupełniając istniejące ustawowe urlopy w krajach, w których są one krótsze lub bezpłatne.
Korzyści dla pracowników dostarcza m.in. program benefitów "All Well", wspierający ich w czterech obszarach: zdrowie fizyczne, psychiczne, finanse i kultura pracy. Program obejmuje m.in. Employee Assistance Program - całodobowe wsparcie pracownicze, elastyczną organizację pracy oraz przyjazne środowisko pracy.
Pracownicy mają także różnorodne możliwości rozwoju, w tym regularne szkolenia i działania edukacyjne, uczestnictwo w krótkoterminowych projektach oraz możliwość uzyskiwania uznawanych certyfikatów. Co roku w szkoleniach zawodowych i ogólnorozwojowych w Europie Środkowo-Wschodniej bierze udział około 90 proc. pracowników.
"Cele zrównoważonego rozwoju nie tylko przynoszą firmie wymierne efekty w postaci poprawy efektywności operacyjnej, budowania zaufania naszych interesariuszy oraz wzmacniania pozycji rynkowej, ale mają także realny, pozytywny wpływ na świat wokół nas. Dzięki temu nie tylko rozwijamy firmę, ale także inspirujemy innych do działania na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości" - zaznaczyła Marissa Saretsky.
Certyfikat B Corp dla Opella w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, obejmującej Polskę, Węgry, Rumunię, Czechy, Słowację i Ukrainę, jest kolejnym krokiem do uzyskania przez firmę globalnej certyfikacji. Do tej pory Opella uzyskała certyfikaty w Europie Zachodniej (z wyłączeniem Francji), hiszpańskiej Ameryce Łacińskiej oraz Ameryce Północnej.
* Na podstawie zbiorczych danych z Polski, Węgier, Rumunii, Czech i Słowacji
Źródło informacji: PAP MediaRoom