Strategia Zarządzania Długiem zakłada utrzymanie 20‑30 proc. długu w walutach obcych
28.09. Warszawa (PAP) - Strategia Zarządzania Długiem na lata 2011-2014 zakłada utrzymanie poziomu 20-30 proc. długu w walutach obcych oraz osiągnięcie w horyzoncie strategii...
28.09.2010 | aktual.: 28.09.2010 13:38
28.09. Warszawa (PAP) - Strategia Zarządzania Długiem na lata 2011-2014 zakłada utrzymanie poziomu 20-30 proc. długu w walutach obcych oraz osiągnięcie w horyzoncie strategii zapadalności długu krajowego na poziomie 4,5 roku.
"Podstawowym rynkiem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy. Oferta instrumentów na rynku krajowym będzie kształtowana tak, aby podaże w poszczególnych segmentach krzywej dochodowości nie powodowały nadmiernego wzrostu rentowności. W związku z zakładanym wysokim poziomem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w latach 2011-14, wciąż duża będzie rola środków pozyskiwanych na rynkach międzynarodowych w ich finansowaniu" - napisano w dokumencie.
W dokumencie napisano, że celem strategii jest osiągnięcie średniej zapadalności długu krajowego w wysokości co najmniej 4,5 lat w horyzoncie strategii oraz utrzymanie duration długu krajowego w przedziale 2,5-4,0 lat.
MF planuje także utrzymanie przedziału 20-30 proc. dopuszczalnego udziału długu nominowanego w walutach obcych w długu ogółem w okresie poprzedzającym wstąpienie do strefy euro, związane ze zwiększoną zmiennością kursów walutowych oraz potrzebą utrzymania elastycznego podejścia w zakresie zaciągania zobowiązań.
W tym MF zakłada utrzymanie w horyzoncie strategii efektywnego (tj. uwzględniającego transakcje pochodne) udziału euro, jako przyszłej waluty krajowej, w długu w walutach obcych na poziomie co najmniej 70 proc.
MF zakłada także możliwość oddzielenia zarządzania ryzykiem stopy procentowej od zarządzania ryzykiem refinansowania poprzez wykorzystanie obligacji o zmiennym oprocentowaniu, obligacji inflacyjnych oraz instrumentów pochodnych.
MF potwierdziło też, że zakłada wykorzystanie wolnych środków niektórych jednostek sektora finansów publicznych, w tym państwowych funduszy celowych, w zarządzaniu płynnością budżetu państwa. (PAP)
map/ jtt/