Stres w pracy

Turbulencje, jakich doświadczają wszystkie gospodarki, dotykają każdego pracownika

Stres w pracy
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

13.08.2009 | aktual.: 13.08.2009 14:43

Turbulencje, jakich doświadczają wszystkie gospodarki, dotykają każdego pracownika. Kryzys jest wszędzie – mówi się o nim zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym, kiedy pracownik włącza stację telewizyjną, by dowiedzieć się, co dzieje się na świecie. To dodatkowy stres – alarmują psychologowie.

Kolejne informacje o zwolnieniach – tego słuchasz każdego dnia w radio, oglądasz w telewizji, czytasz na stronach WWW. O kryzysie się rozmawia, kryzys się przeżywa. Z utratą pracy jest jak z rakiem – to nigdy mnie nie spotka, a jednak… podskórnie wyczuwamy w sobie napięcie. Niepokój ten zaczyna dopadać młodych pracowników, którzy nie posiadają jeszcze pewnej pozycji na rynku pracy; brak im doświadczenia, a więc utrata pracy może być początkiem stresującego etapu w poszukiwaniu nowego pracodawcy – zwłaszcza, że rzesze bezrobotnych zaczynają zasilać też bardziej doświadczeni pracownicy.

Przez ostatnie kilka lat, kiedy w Polsce mamy namiastkę cudu gospodarczego i wielu z nas żyje się po prostu lepiej, nauczono nas, że idea work-life balance ma niebagatelne znaczenie w naszym życiu zawodowym.

Imbalance

Czy równowaga w przestrzeni zawodowej i osobistej w dobie medialnej kryzysomanii ma sens? Czy po ośmiu godzinach pracy możemy spokojnie poczytać sobie książkę?

Kryzys gospodarczy zawsze oznacza zagrożenie dla pracownika – ciągły niepokój, który towarzyszy nam 24 godziny na dobę. Balance zostaje zastąpione przez imbalance.

Walka ze stresem staje się tym łatwiejsza, im bezpieczniej czujemy się w domu, co oznacza emocjonalne poparcie ze strony rodziny, partnera i przyjaciół, z którymi możemy podzielić się z naszymi zawodowymi rozterkami; odpowiednia ilość snu i życie towarzyskie.

Stres na ostrzu noża

Gdy pracowników dopada kryzysomania, co przekłada się na obniżenie nastroju, mniejszą chęć do pracy, konflikty z współpracownikami, nadchodzi prawdziwa próba dla menadżerów zespołu i działów HR. Jak walczyć z kadrowym napięciem? Menedżerze...

Bądź bardziej elastyczny! Nie naciskaj na swoich pracowników, by zostawali po godzinach, by dokończyć najważniejszy w ich życiu projekt. Pozwól im przygotować obiad w domu dla rodziny. Wspólne posiłki oznaczają więcej emocjonalnego ciepła.

Pozwól się rozwijać swojemu pracownikowi! Praca, praca, praca... Niepewna sytuacja na rynku pracy wpływa na samopoczucie pracowników, którzy poczują się pewniejsi swoich zawodowych kompetencji, jeżeli dowiedzą się, co w trawie piszczy. Szkolenia, kursy i coaching!

Sprawdzaj efektywność pracowników, a nie liczbę godzin wymęczonych przed komputerem.

Tej świadomości życzymy wszystkim osobom odpowiedzialnym za relacje w zespole!

Jakub Jański

[

Obraz

]( http://kariera.com.pl )

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)