Tak pokolenie Z leczy jesienną chandrę. Sprzedaż wystrzeliła w górę
Polacy często podejmują impulsywne decyzje zakupowe przez jesienną chandrę - wynika z badania przeprowadzonego przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor. Zjawisko najbardziej widoczne jest u przedstawicieli pokolenia Z. Przyznaje się do niego prawie połowa osób poniżej 25. roku życia.
29.11.2024 | aktual.: 29.11.2024 06:59
Według zgromadzonych danych większa częstotliwość impulsowego wydawania pieniędzy zauważalna jest wśród kobiet, które stanowią 39 proc. osób. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 24 proc. Najbardziej podatni są przedstawiciele pokolenia Z, gdzie aż 48 proc. osób poniżej 25. roku życia przyznaje się do takich działań.
Wśród seniorów powyżej 65 roku życia skłonność do impulsywnych zakupów maleje do 16 proc. Z kolei blisko połowa obywateli (46 proc.) deklaruje brak takich nawyków, a 22 proc. nie odczuwa sezonowego pogorszenia nastroju.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak Polacy "leczą" obniżony nastrój
Polacy próbują przeciwdziałać jesiennej chandrze, sięgając najczęściej po słodycze, które wybiera 46 proc. osób. Odzież i kosmetyki są kolejnymi popularnymi kategoriami zakupów - odpowiednio dla 37 proc. i 24 proc. respondentów.
Badanie wykazuje także, że 10 proc. ankietowanych w trakcie obniżonego nastroju podejmuje ryzykowne decyzje finansowe, takie jak zaciąganie pożyczek na kosztowne zakupy. Ta postawa jest szczególnie widoczna w większych miastach (17 proc.) oraz wśród ludzi poniżej 35 roku życia (19 proc.).
Badanie zatytułowane "Wpływ obniżonego nastroju na finanse" zrealizowało Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor, używając metody CAWI na grupie 1045 pełnoletnich Polaków. Przeprowadzono je w październiku 2024 roku.