Sześciokrotny wzrost płatności zbliżeniowych Visa
Jak pokazują najnowsze dane Visa Europe, w ciągu 12 miesięcy pomiędzy sierpniem 2012 r. a lipcem 2013 r. Europejczycy dokonali 211 mln transakcji z użyciem kart zbliżeniowych Visa.
16.10.2013 11:52
Miesięczna wartość płatności zbliżeniowych Visa wzrosła sześciokrotnie, do poziomu 285 mln euro w lipcu 2013 r., co świadczy o coraz większym zaufaniu konsumentów do technologii zbliżeniowej i ich obyciu z tego typu kartami. Obecnie w rękach europejskich konsumentów znajduje się 70 mln kart zbliżeniowych Visa, a sieć akceptacji w Europie przekroczyła 1,1 miliona terminali.
Dynamiczny rozwój płatności zbliżeniowych w Europie potwierdza także liczba przeprowadzonych transakcji. W lipcu 2012 r. Europejczycy dokonali takich transakcji 6,8 mln, a 12 miesięcy później, w lipcu br., liczba transakcji zbliżeniowych dokonanych kartami Visa wyniosła już 30 mln.
W ciągu 12 miesięcy, które upłynęły od zachęcającej do dokonywania płatności zbliżeniowych kampanii reklamowej Visa - żyje się lepiej z udziałem Usaina Bolta, wydatki z użyciem kart zbliżeniowych Visa w Europie osiągnęły wartość 1,8 mld euro.
- Rok temu rozpoczęliśmy kampanię "Płatności Zbliżeniowe Visa 2012", pragnąc zaznajomić konsumentów z nową technologią oraz przekonać ich o jej wygodzie i elastyczności. Bardzo nas cieszy, że obecnie konsumenci w całej Europie tak często – i z takim zaufaniem – korzystają z kart zbliżeniowych podczas codziennych zakupów. Kolejny powód do radości to zapowiedzi rozpoczęcia akceptacji płatności zbliżeniowych jeszcze w tym roku ze strony ogromnej liczby europejskich detalistów. Gratulujemy Polsce, która najprężniej rozwija płatności zbliżeniowe Visa i w której terminale zbliżeniowe stanowią już prawie połowę wszystkich terminali POS – skomentował Mark Austin, wiceprezes Visa Europe ds. płatności zbliżeniowych.
Dla przykładu w Wielkiej Brytanii, która jest największym rynkiem płatności Visa w Europie, liczba terminali przekroczyła 288 tys. Tylko w tym roku przyjmowanie zbliżeniowych płatności Visa rozpoczęły tak wielkie sieci detaliczne jak sieć Starbucks, która liczy ponad 550 kawiarni, czy sieć aptek i drogerii Boots. W taki sposób można też zapłacić np. w sieci sklepów Marks&Spencer (M&S), na pokładach londyńskich autobusów czy we wszystkich 11,5 tys. oddziałów brytyjskiej poczty (Post Office Ltd.).
Według danych z lipca 2013 r., drugie miejsce w Europie pod względem liczby terminali obsługujących płatności zbliżeniowe Visa zajmuje Hiszpania z liczbą 266 tys. terminali. Trzecia jest Francja - 166 tys. terminali - przed Polską, w której w lipcu br. było 140 tys. terminali, tj. o 87% więcej niż 12 miesięcy wcześniej (na koniec września br. było ich 147 tys.). Polska jest w Europie krajem o największym nasyceniu terminalami zbliżeniowymi w stosunku do liczby wszystkich zainstalowanych terminali.
Jeśli chodzi o liczbę zbliżeniowych kart Visa, to do końca lipca 2013 r. polskie banki wydały ich 10,1 mln, co oznacza wzrost o 50% w ciągu dwunastu miesięcy; w lipcu br. dokonano nimi 13,7 mln płatności zbliżeniowych. Pod względem liczby kart z funkcją zbliżeniową Polskę wyprzedza jedynie Wlk. Brytania (29,8 mln), na trzecim miejscu są Francuzi (8,3 mln, 229% więcej niż rok wcześniej), dalej Turcy (6,3 mln, wzrost o 43% w skali roku), Hiszpanie (4 mln, 171% więcej niż w lipcu ub. r.) oraz Słowacy (1,6 mln, wzrost o 128%).
W Polsce terminale akceptujące płatności zbliżeniowe Visa są instalowane u detalistów działających w większości sektorów, od małych sklepów osiedlowych po sieci hipermarketów, z których wszystkie akceptują już ten sposób płatności, od sieci fast food po kasy biletowe, transport miejski i maszyny samoobsługowe oraz parkometry.
- Nasi klienci coraz częściej korzystają z wygody i szybkości płatności zbliżeniowych Visa płacąc za zakupy w sklepach sieci Carrefour - od wiosny ub. roku w hipermarketach i supermarketach, a obecnie także w sklepach franczyzowych Carrefour Express. Ten sposób płatności przekłada się dodatkowo na komfort zakupów naszych klientów - stwierdził Marcin Olech, Dyrektor ds. Usług Finansowych, Carrefour Polska.
Płatności zbliżeniowe Visa - w Polsce o wartości do 50 złotych - wymagają jedynie przybliżenia karty do czytnika zbliżeniowego w punkcie usługowo-handlowym.