Szykuj się na wielkie zatrudnianie! Zdaniem rekruterów

Dlaczego pracodawcy będą się koncentrować w 2010 r. przede wszystkim na promocji wizerunku pracodawcy oraz rekrutacji?

Szykuj się na wielkie zatrudnianie! Zdaniem rekruterów
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

11.12.2009 | aktual.: 14.12.2009 14:58

Eksperci ds. HR twierdzą, że w 2010 r. sytuacja na rynku pracy się poprawi. Prawie połowa respondentów uważa, że działania w zakresie budowania marki pracodawcy zyskują na znaczeniu, a jedna czwarta przyznaje, że nakłady finansowe na te działania wzrosną.

Wyniki ankiety wskazują, że 60 proc. badanych pozytywnie ocenia szanse na poprawę sytuacji ekonomicznej w przyszłym roku, 35 proc. nie jest tego pewna, a tylko 4 proc. oceniła je negatywnie.

W przyszłym roku rynek absolwentów ponownie zyska na atrakcyjności w oczach pracodawców – tak przynajmniej uważa 32 proc. ekspertów. Także profesjonaliści będą mogli liczyć na pracę – 38 proc. specjalistów przyznaje, iż liczba rekrutacji profesjonalistów wzrośnie.

Większa rotacja w 2010 r.

Pracodawcy twierdzą, że poprawa sytuacji na lokalnych rynkach pracy wpłynie na zwiększoną rotację w 2010 r. i że globalnie wyniesie ona w przyszłym roku 8,3 proc. (średnia rotacja w 2009 r. utrzymywała się na poziomie 7,8 proc.). Oceniając rynek pracy z perspektywy lokalnej, specjaliści spodziewają się najwyższej rotacji w Europie Zachodniej – 10,9 proc., najniższej w Europie Centralnej – 6,5 proc.. W innych regionach świata przewidywania sięgają 10,1 proc. dla Stanów Zjednoczonych, 9,7 proc. dla Azji i 6,8 proc. dla krajów nordyckich.

– Prognozy dotyczące wyższej rotacji z pewnością się sprawdzą. Rotacja pracowników pomiędzy organizacjami wzrasta zazwyczaj zaraz po tym, jak poprawia się sytuacja ekonomiczna. Z tego też powodu, zwiększają się obawy, co do tego, jak na sytuację zareagują pracownicy tak w przyszłym roku, jak i w latach następnych – mówi Anna Macnar, Country Manager Universum Polska.

Jak promować wizerunek pracodawcy

Dlatego pracodawcy będą się koncentrować w 2010 r. przede wszystkim na promocji wizerunku pracodawcy oraz rekrutacji.

– Kanałami najczęściej wykorzystywanymi do wzmacniania wizerunku pracodawcy w przyszłym roku będą korporacyjne strony internetowe oraz działania na uczelniach. Tak twierdzi odpowiednio 92 proc. i 82 proc. respondentów – uważa Małgorzata Szoka, Project Manager w Universum. Inne sposoby to poprawa komunikacji wewnętrznej (64 proc. wskazań), eventy (63 proc.), inne strony internetowe dotyczące kariery i pracy (62 proc.) oraz media drukowane poświecone budowaniu kariery (57 proc.). Poprzez portale społecznościowe tj. Facebook, Twitter, LinkedIn itp. planuje promować wizerunek pracodawcy 57 proc. ankietowanych.

Na pytanie o to, jakie grupy talentów będzie najtrudniej przyciągnąć i zrekrutować w 2010 r., jeden z ankietowanych CEO w Polsce wskazał na grupę dobrze wykształconych absolwentów oraz młodych profesjonalistów z pięcio- lub siedmioletnim doświadczeniem.

Kto zajmuje się strategią employer branding

Respondentów pytano również o to, jak wygląda zespół zajmujący się employer branding. Menadżer zarządzający działem rekrutacji w Rosji odpowiedział: – Nasz dział jest podzielony na dwie części. Jedna zajmuje się rekrutacją profesjonalistów, druga studentów. Ta ostatnia jest odpowiedzialna również za employer branding. Natomiast specjalista na podobnym stanowisku w Wielkiej Brytanii tak opisuje swój dział: – Mamy Rekrutacyjne Centrum Ekspertyz (Resourcing Centre of Expertise), które pracuje zarówno nad zewnętrznym, jak i wewnętrznym wizerunkiem naszej firmy.

– Wśród największych wyzwań przyszłego roku wymieniano przezwyciężenie wewnętrznych napięć powstałych w wyniku cięć, bardziej efektywne wykorzystanie mediów oraz portali społecznościowych, czy utrzymanie bądź wzmocnienie swojej atrakcyjności jako pracodawca na rynku pracy – mówi Anna Macnar.

Badanie “Employer Branding Survey” zostało przeprowadzone przez Universum w październiku 2009 r. na grupie 612 respondentów – specjalistów, menadżerów i dyrektorów ds. HR i EB.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)