Tamborski: dobrze prowadzone relacje inwestorskie budują zaufanie

Dobrze prowadzone relacje inwestorskie przez spółki mogą budować zaufanie inwestorów i dobrą reputację, a także zwiększyć płynność akcji - uważa wiceminister skarbu Paweł Tamborski. Jego zdaniem relacje takie są czymś w rodzaju systemu wczesnego ostrzegania.

23.04.2014 18:25

"Relacje inwestorskie zwykle nie są uznawane za obszar strategiczny. Tymczasem dobre relacje z akcjonariuszami buduje się latami poprzez systematyczne i zaplanowane działania" - powiedział Tamborski cytowany w środowym komunikacie MSP.

Podkreślił, że dzięki dobrze prowadzonym relacjom inwestorskim spółki mogą zyskać zaufanie inwestorów, zbudować dobrą reputację, zwiększyć płynność akcji i obniżyć koszt kapitału. "Relacje inwestorskie są też czymś w rodzaju systemu wczesnego ostrzegania. Zwracają uwagę na słabe i mocne strony spółki. Mogą uchronić przed kłopotami" - zaznaczył.

W środę resort opublikował wyniki badania przeprowadzonego wśród spółek notowanych na rynku głównym GPW, NewConnect i Catalyst. W ogólnopolskim badaniu "Relacje inwestorskie w praktyce" odpowiedzi na pytania zadane w formie ankiety online udzieliło 230 spółek giełdowych, czyli co czwarta notowana na GPW. Analizie poddano praktyki, standardy oraz stosowane narzędzia i częstotliwość działań z zakresu relacji inwestorskich, ze szczególnym uwzględnieniem inicjatyw skierowanych do inwestorów indywidualnych.

Badanie pokazało, że tylko 9 proc. spółek prowadzi regularne działania z zakresu relacji inwestorskich, a ok. 70 proc. nie uwzględnia ich w swoich strategiach. "Działania w obszarze komunikacji z inwestorami prowadzone przez spółki notowane na GPW, NewConnect lub Catalyst wymagają usprawnień i podniesienia jakości w wielu obszarach" - wskazano w raporcie.

Ustalono, że spółki bagatelizują zarządzanie strategiczne, w tym strategie dla relacji inwestorskich. "Można pokusić się o tezę, że działania podejmowane przez spółki notowane na polskim rynku kapitałowym mają w dużej mierze charakter niezaplanowanych, ad hoc, związanych z bieżącymi potrzebami - a więc siłą rzeczy nie uwzględniają możliwości i korzyści, jakie daje konsekwentne planowanie i działanie długoterminowe" - napisano.

Autorzy raportu wskazali, że większość firm nie ma spisanej, przemyślanej i wdrożonej strategii z zakresu relacji inwestorskich. Firmy te często ograniczają relacje inwestorskie do publikowania raportów bieżących i okresowych oraz aktualizacji informacji na stronie internetowej. Swoje działania kierują do inwestorów instytucjonalnych, zaniedbując indywidualnych.

"Większość firm (60 proc.) nie ma odrębnego budżetu relacji inwestorskich; ponad 33 proc. podaje, że nie ma wyodrębnionych środków na te cele, a 27 proc. wskazuje, że ma środki finansowe ma na doraźne działania" - czytamy.

Mimo że przedstawiciele badanych spółek starają się wywiązywać z podstawowych obowiązków informacyjnych, często nie mają pewności, co spółka powinna, a co może upubliczniać. Z drugiej jednak strony inwestorzy indywidualni nie kontaktują się aktywnie ze spółkami.

Ministerstwo skarbu od czterech lat prowadzi ogólnopolski program edukacyjny "Akcjonariat Obywatelski. Inwestuj świadomie", skierowany do osób zainteresowanych inwestowaniem na giełdzie.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)