Tani chiński samochód idealny na czas kryzysu

Od nowego roku będzie można tanio kupić nowy samochód. To efekt wejścia na polski rynek firmy China Automobile z Niemiec, dystrybutora na Europę wybranych modeli chińskich producentów aut.

25.11.2008 07:47

Sprzedaż terenowych modeli Jonway UFO, Shunaghuan CEO i Gonow GX6 ruszy już w pierwszym kwartale 2009 r. Samochody te mają być dostępne w największych miastach w całej Polsce.

_ W przyszłym roku chcemy mieć co najmniej 20 współpracujących z nami dilerów _- mówi Robert Cieszewski z China Automobile Polska. _ Liczymy na salony wielomarkowe oraz dilerów Mitsubishi, którzy mogą zapewnić serwis _- podkreśla. Pod maską UFO, CEO i GX6 umieszczony jest bowiem benzynowy silnik Mitsubishi o pojemności 2 lub 2,4 litra.

Konstrukcja pochodzi z lat 90., zaś japoński koncern ostatnie modele wyposażone w ten silnik wyprodukował w 2003 r. _ Są to trwałe i bezproblemowe w eksploatacji jednostki napędowe _ - mówi Tomasz Miluski, specjalista ds. technicznych z polskiego oddziału Mitsubishi.

Japoński koncern ma 38 dilerów, z czego 15 wielomarkowych, co daje siatkę sprzedaży pokrywającą praktycznie cały kraj. _ Chińskie samochody mają być uzupełnieniem sprzedaży, nie chcemy od zera tworzyć rozbudowanej siatki własnych dilerów _ - podkreśla Cieszewski.

Atutem chińskich aut - podobnie jak tych produkowanych przez koncern Tata - będzie cena. Modele UFO i CEO są tańsze co najmniej o 30-40 tys. zł od ich zachodnich odpowiedników w tych samych segmentach. Przykładowo: UFO kosztuje w Niemczech 16 tys. euro (ok. 60 tys. zł), zaś jego odpowiednik Toyota RAV4 aż 84 tys. zł.

Wadą chińskich aut jest stosowanie przestarzałych konstrukcji z lat 90., a nawet 80., jak w przypadku modelu Gonow GX6 bazującego na Isuzu TF.

W dodatku nie mają one przeprowadzonych testów zderzeniowych, więc nie wiadomo, jak zachowałyby się w razie poważnego wypadku. Ze względu na dużą masę są również paliwożerne. Według danych producenta model CEO pali w mieście aż 14,4 litra benzyny na 100 kilometrów.

Dla szukających bardziej oszczędnych aut China Automobile do końca czerwca zaoferuje miejski model Dragon City, który pali średnio 6-7 litrów paliwa.

10 mln nowych samochodów rocznie sprzedaje się w Chinach

310 tys. wyniesie w tym roku sprzedaż nowych aut w Polsce

Tomasz Dominiak
POLSKA Dziennik Zachodni

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)