Tanie podróże samolotem będą kosztowały drożej

Ryanair, największa tania linia w Europie i trzeci przewoźnik w Polsce żąda natychmiastowej obniżki opłaty za dostęp do polskiej przestrzeni powietrznej. W przeciwnym razie grozi cięciami swoich połączeń. W ubiegłym roku samoloty irlandzkiego giganta przewiozły z i do Polski około 2,3 mln pasażerów.

Znacznie zmniejszy się liczba tanich połączeń lotniczych w Polsce
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Zachodni

Michael Cawley, wiceprezes Ryanaira, stwierdził wczoraj, że jego samolotom nie opłaca się teraz startować z polskich lotnisk, bo nasze opłaty lotniskowe należą do jednych z najwyższych w Europie.
_ Od stycznia płacimy dziesięć razy więcej niż rok wcześniej _- mówi Cawley. Obecnie samoloty ważące 50 ton płacą za lądowanie na Okęciu 547,97 zł i 958,34 zł na pozostałych lotniskach. Stawka rośnie wraz z masą samolotu. Używane przez Ryanaira boeingi 737 ważą 75 ton. To znaczy, że za lądowanie np. w Rzeszowie irlandzka spółka musi zapłacić ok. 1482 zł. W zeszłym roku płaciła tylko 138 zł.

Dla irlandzkiej linii oznacza to dużo wyższe koszty, które musi przerzucać na pasażerów. _ Pasażerowie lecący do Polski muszą teraz dopłacić 2 euro - zamiast do niedawna dwudziestu eurocentów - na pokrycie tej różnicy _ - podkreśla Cawley.

Obraz

Szef irlandzkiej linii twierdzi, że z powodu wysokich opłat nie opłaca się latać na niektórych trasach do naszego kraju. Spadek rentowności Ryanair odczuwa zwłaszcza jesienią, gdy kończy się sezon urlopowy. Dlatego już w ubiegłym tygodniu firma ogłosiła zawieszenie od początku listopada na sześć tygodni połączeń z Krakowa i Rzeszowa. To oznacza, że 100 tys. osób nie poleci w tym czasie samolotem irlandzkiej linii. Ryanair zawiesił również połączenie z Warszawy do Dublina od października do marca.

Na tym nie koniec. Ryanair stawia ultimatum - jeśli nie nastąpią obniżki opłat, linia nie będzie się dalej rozwijać w Polsce. Irlandczycy zawieszają bowiem negocjacje w sprawie otwarcia swojej bazy w Polsce, czyli miejsca, gdzie na stałe miały stacjonować ich samoloty. To oznacza, że nie powstanie kilkaset nowych miejsc pracy i kilkanaście nowych połączeń. Spółka już zapowiedziała, że będzie się rozwijać w krajach, gdzie opłaty na lotniskach są niższe niż w Polsce, np. na Łotwie. Decyzja Ryanaira oznacza dla pasażerów mniejszy wybór tanich połączeń na poszczególnych trasach. Średnia cena biletu w irlandzkiej linii wynosi 40 euro. U drugiego najtańszego przewoźnika w Polsce - easyJet - już ok. 60 euro. W Rzeszowie Ryanair jest jedynym przewoźnikiem obsługującym loty do Europy. Inne tanie linie raczej nie kwapią się, aby zastąpić Irlandczyków.

_ Nie planujemy wejścia na trasy zawieszone przez Ryanaira _ - mówi Jarosław Święcki, prezes polskiego oddziału Norwegian. Podobnie stanowisko ma Centralwings. Linia waha się, czy na sezon zimowy uruchomić połączenie z Warszawy do Dublina. Połączenia na Wyspy nie są już bowiem dla linii lotniczych tak opłacalne jak jeszcze 2-3 lata temu. _ Na tych kierunkach notujemy spadek ruchu pasażerskiego _ - podkreśla Święcki. Taki trend utrzymuje się już od ubiegłego roku. Norwegian skasował trasę z Warszawy do Dublina w 2007 r.

Według Grzegorza Hle-bowicza, rzecznika Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która pobiera opłaty od linii lotniczych, pretensje Cawleya są bezzasadne. _ Opłaty terminalowe wzrosły, ale jednocześnie obniżyliśmy stawki za sam przelot na terenie Polski _ - mówi Hlebowicz. _ W tym roku stawka za przelot spadła ze 190 do 153 zł za każde 100 km. Oznacza to, że podwyżka opłat dla Ryanaira jest mniejsza, niż twierdzi linia. _

Ryanair w Katowicach

Ryanair zadebiutował na międzynarodowym lotnisku Katowice w Pyrzowicach pod koniec 2007 roku uruchamiając dwa regularne rejsy do Dublina i Bristolu. Nie zapowiada, jak na razie, żadnych niepokojących zmian. Wręcz przeciwnie, planuje z końcem roku nowe połączenia.

Obecnie samoloty taniego irlandzkiego przewoźnika latają z Katowic do Dublina cztery razy w tygodniu, a do Bristolu dwa razy w tygodniu. Już dawno Raynair sygnalizował uruchomienie kursów do Londynu Stansted. Pierwszy już 27 października i loty odbywać się będą z Katowic codziennie. Tego samego dnia w rozkładzie pojawi się połączenie Katowic z Birmingham - pięć razy w tygodniu (za wyjątkiem piątku i niedzieli). Natomiast 5 listopada irlandzka linia rozpoczyna loty na trasie Katowice-Shannon (w Irlandii)- w środy i niedziele.

Tomasz Dominiak, Mariusz Wachowicz, TES
POLSKA Dziennik Zachodni

Wybrane dla Ciebie

Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych