Tej reklamy w Polsce nie ma i nie będzie, ale prawica i tak wzywa do bojkotu Coca-Coli

Na nowym plakacie pod sloganem "Wybieramy szczęście zamiast tradycji" umieszczono gejowską parę z dzieckiem. Prawica nawołuje do protestu.

Obraz
Asta Adamonyte/flickr (CC BY 2.0)

Przed kilkoma dniami media obiegły zdjęcia z nowej kampanii koncernu produkującego znany na całym świecie napój. Na jednym z plakatów pod sloganem "Wybieramy szczęście zamiast tradycji" umieszczono gejowską parę z dzieckiem. To rozsierdziło posłów PiS, którzy namawiają do bojkotu Coca-Coli. Problem w tym, że takie billboardy pojawią się tylko w Holandii.

Mimo tego że Polacy nie zobaczą tego plakatu ani hasła, politycy nawołują, by przez wykreślenie z listy zakupów produktów tego koncernu pokazać, że nie godzimy się na propagowanie takiego przekazu.

Obraz
© (fot. towleroad.com)

Aktywistów w błąd wprowadzić mogła organizacja Pro Christianis, która na swoim profilu w serwisie społecznościom umieściła montaż zdjęcia z polskimi napisami. Fotomontaż szybko zyskał popularność w internecie i nie trzeba było długo czekać na komentarze.

Stanisław Piąta z PiS napisał na Twitterze : "Dawno nie byliśmy świadkami manifestu takiej pogardy dla chrześcijaństwa, rodziny i godności dziecka. Coca-Cola = wstyd. (...) Kiedyś Coca-Cola była marką normalnego, wolnego świata, dzisiaj odwołuje się degenerującego egoizmu i uprzedmiotowienia dziecka". Do bojkotu chce się również przyłączyć Fronda. Redakcja zasugerowała nawet by koncern sprzedawał swoje napoje tylko w zdegenerowanych krajach.

Firma nie chce komentować całego zamieszania. W specjalnym oświadczeniu ogranicza się jedynie do stwierdzenia, że ma nadzieję, że konsumenci szanują wartości i wybory życiowe każdego człowieka.

Nie jest to pierwsza próba zorganizowania ogólnokrajowego bojkotu przez środowiska prawicowe. Próbowano już zainicjować kilka i zawsze kończyły się one niczym.

Do bojkotu Lidla wzywał katolicki serwis internetowy Fronda.pl, zarzucając sieci handlowej pomijanie w przedświątecznych reklamach chrześcijańskiego charakteru Bożego Narodzenia. Lidl odpowiadał, że szanuje religię i kulturowe tradycje – ale reklamy odnosily się nie tylko do Bożego Narodzenia. Akcja nie spowodowała zmniejszenia się kolejek do kasy w tej sieci.

Części wierzących klientów nie spodobało się też, że Empik zatrudnił do reklam Adama Darskiego, bardziej znanego jako Nergal oraz Marię Czubaszek. Tym razem chodziło o ich wypowiedzi w sprawach wiary i obyczajowości.

Początkowo nawoływania do bojkotu Empiku poskutkowały szybkim wzrostem polubień profilu na Facebooku „Świątecznych zakupów nie robię w Empiku”. Jednak po osiągnięciu ok 34 tys. „lajków” ich przyrost zahamował. Spadła też aktywność osób nawołujących w internecie do bojkotu.

Przykłady ostatnich polskich bojkotów konsumenckich pokazują dobitnie, że firmy nie mają się czego bać. Niedawno głośno było o bojkocie piwnej marki Ciechan, który próbowali zainicjować działacze lewicowi i zwolennicy ruchów LGBT – chodziło o sprzeciw wobec wypowiedzi właściciela browaru. Sprzedaż piwa jednak nie spadła.

Najbardziej spektakularny przykład to jednak sprawa bojkotu marki Reserved. W odróżnieniu od innych bojkotów, mających podłoże ideologiczne, tu chodziło o ekonomię. W styczniu tego roku klientom nie spodobało się, że właściciel marki próbuje przenosić swoją działalność za granicę – co uznano z a próbę uniknięcia podatków.

W nagłośnienie bojkotu Reserved zaangażowało się kilkadziesiąt tysięcy osób, ale po kilku miesiącach okazało się, że firma zanotowała w czasie trwania bojkotu znaczny wzrost obrotów – niemal o jedną trzecią.

Zobacz również:

Wybrane dla Ciebie

Organizator rodeo idzie do sądu. "Straciliśmy milion złotych"
Organizator rodeo idzie do sądu. "Straciliśmy milion złotych"
Babcia zajęła jej mieszkanie. Walczyła o nie w sądzie przez lata
Babcia zajęła jej mieszkanie. Walczyła o nie w sądzie przez lata
Śląski gang rozbity. Zabezpieczono tysiące nielegalnych papierosów
Śląski gang rozbity. Zabezpieczono tysiące nielegalnych papierosów
Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument