Terminal LNG to ekologiczna i bezpieczna inwestycja
Warszawa, 26.08.2014 (ISBnews) - Powstający w Świnoujściu terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) jest inwestycją realizowaną na obszarze objętym programem Natura 2000 z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, wynika z analizy Hill+Knowlton Strategies.
26.08.2014 | aktual.: 27.08.2014 13:36
Warszawa, 26.08.2014 (ISBnews) - Powstający w Świnoujściu terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) jest inwestycją realizowaną na obszarze objętym programem Natura 2000 z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
"Według badania przeprowadzonego przez TNS, świadomość ekologiczna Polaków rośnie. Już 63% obywateli przyznaje, że korzystanie z przedmiotów przyjaznych środowisku jest ważne. Ponad 2/3 kobiet (67%) uważa, że ogólna troska o naturę ma dla nich duże znaczenie osobiste. Wśród mężczyzn jest to 59%. Jednocześnie, proponowana przez Polskę na forum Unii Europejskiej koncepcja unii energetycznej dodatkowo podkreśla wagę zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości dostaw energii dla gospodarki kraju" - czytamy w komunikacie.
Terminal LNG w Świnoujściu to inwestycja prowadzona na terenie obszaru Natura 2000, usytuowana blisko historycznych fortyfikacji, bunkrów nadmorskich, a także wydm i lasów, gdzie można znaleźć chronione gatunki roślin i grzybów. Z oficjalnych materiałów wynika, że obszary objęte tym programem mają pomóc w "zachowaniu określonych typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków, które uważa się za cenne i zagrożone w skali całej Europy. Drugim (?) celem jest ochrona różnorodności biologicznej."
"Jednym z głównych zadań programu jest więc kontrola wszelkich inwestycji na terenach wchodzących w skład Natury 2000 i restrykcyjne przestrzeganie ściśle określonych obostrzeń dotyczących możliwie jak najmniejszej ingerencji człowieka w te tereny, tak aby wypełniać statutowe zadania ochrony środowiska. Mimo wspomnianych wyzwań, terminal został zaprojektowany tak, by harmonijnie współistnieć z przyrodą".
Według analityków, niektóre elementy pierwotnego projektu: 10-metrowy korytarz łączący terminal z nabrzeżem czy też szczegółowe umiejscowienie samej instalacji, zostały zmodyfikowane jeszcze przed rozpoczęciem prac, tak by zapewnić możliwie wysoką ochronę środowiska naturalnego.
"Podjęte działania okazały się na tyle skuteczne, że aż 83% mieszkańców Świnoujścia jest dumnych z prowadzonych prac, a ponad 1/3 uważa, że Polskie LNG to spółka wspierająca działania ekologiczne" - podkreślono.
W porównaniu z innymi paliwami, gaz w formie płynnej jest rozwiązaniem bezpiecznym dla ludzi i przyjaznym dla środowiska. LNG zawiera około 95% metanu, pozostałe 5% to inne składniki. Dzięki temu nie ma on właściwości toksycznych ani korozyjnych. W zetknięciu z powietrzem odparowuje i rozrzedza się w atmosferze. Rozlany nie pozostawia osadów na glebie lub w wodzie.
"Jednocześnie dla wielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej gaz to surowiec strategiczny. Szeroko stosowany w gospodarce, dywersyfikacja jego dostaw pozwala na bezpieczniejszą i łatwiejszą realizację przedsięwzięć gospodarczych o znacznej skali. Wzmacnia ona również pozycję negocjacyjną kraju. Ukończony terminal LNG w Świnoujściu będzie pokrywał około jednej trzeciej krajowego zużycia gazu. Docelowo, gdy jego możliwości zwiększą się z 5 do 7,5 mld m3 rocznie, będzie to prawie połowa tej wartości. W ten sposób terminal LNG będzie mógł pełnić rolę ekologicznego bufora bezpieczeństwa chroniącego polską gospodarkę. W przypadku nadwyżek dostaw, pozwoli on także na eksport błękitnego paliwa, np. do krajów bałtyckich" - głosi komunikat.
Terminal LNG w Świnoujściu to jedna z największych w tej części Europy inwestycji infrastrukturalnych. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Istnieje możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld msześc. rocznie.
(ISBnews)