To jest twoim największym atutem! Nie zmarnuj go!

Czego oczekuje pracodawca od swoich pracowników? Odpowiedź na to pytanie niewątpliwie ułatwi znalezienie pracy zarówno świeżo upieczonym absolwentom, jak i specjalistom z wieloletnim doświadczeniem.

To jest twoim największym atutem! Nie zmarnuj go!
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Czego oczekuje pracodawca od swoich pracowników? Odpowiedź na to pytanie niewątpliwie ułatwi znalezienie pracy zarówno świeżo upieczonym absolwentom, jak i specjalistom z wieloletnim doświadczeniem. Najlepszym źródłem informacji na ten temat są bez wątpienia kandydaci, którzy brali udział w rekrutacjach. Bank Danych o Inżynierach w maju 2012 roku przeprowadził wśród specjalistów z branż technicznych oraz IT sondę internetową pt. "Który z poniższych czynników ma według Ciebie największy wpływ na znalezienie dobrej pracy?".

Obraz
© (fot. bdi)

Większość, aż 69,8 proc. specjalistów, wskazała doświadczenie zawodowe jako najbardziej istotny czynnik w procesie rekrutacji. Nawet od studentów i absolwentów wymaga się doświadczenia w pracy. Oczywiście nie mówimy o kilkuletniej pracy w branży lub na podobnym stanowisku. Natomiast odbyte praktyki i staże na pewno zwiększą szanse na zatrudnienia. Na stanowiskach szeregowych na ogół jest wymagane 2-3-letnie doświadczenie, na kierowniczych i menedżerskich - 5-10-letnie doświadczenie. Warto jednak podkreślić, iż długie doświadczenie zawodowe nie zawsze jest atutem. Pracodawca może oczekiwać od kandydata innowacyjnego podejścia. Natomiast osoba, która przez wiele lat pracowała na takim samym stanowisku, może być wypalona zawodowo.

Na drugim miejscu znalazła się znajomość języków obcych (17,2 proc. głosów). Język obcy najczęściej jest wykorzystywany podczas kontaktu z zagranicznymi klientami, do czytania dokumentacji technicznej, raportowania do centrali firmy. Najbardziej wartościowy z perspektywy pracodawcy jest język angielski. Coraz większego znaczenia nabierają inne języki europejskie – niemiecki, hiszpański, francuski, jak również język rosyjski. Kandydat powinien bardziej obiektywnie oceniać swoją znajomość języka. Pracodawcy zazwyczaj wymagają posługiwania się językiem obcym na poziomie komunikatywnym. W niektórych firmach natomiast biegła znajomość języka jest obligatoryjna.

Na dyplom renomowanej uczelni zagłosowało 6 proc. specjalistów. Atutem jest posiadanie takiego dyplomu. Pracodawcy natomiast większą uwagę zwracają na kierunek studiów i specjalizację. Interesująca oraz ambitna praca dyplomowa również będzie miała pozytywny wpływ na znalezienie dobrej pracy.

Ponad 4 proc. specjalistów odpowiedziało, że rozwinięte kompetencje miękkie ułatwią znalezienie pracy. Pracodawcy poszukują kandydatów samodzielnych, kreatywnych, skutecznych w działaniu, nastawionych na osiąganie wyniku, umiejących pracować pod presja czasu. Umiejętności interpersonalne są ważnym aspektem na stanowiskach handlowych oraz kierowniczych.

Prawie 1 proc. ankietowanych przyznało, iż mobilność ma wpływ na znalezienie dobrej pracy. Warto pamiętać, że mobilność zawodowa to nie tylko dyspozycyjność, gotowość do zmiany miejsca pracy oraz relokacji. Mobilny pracownik umie dostosować się do wymogów rynku i pracodawców. Powinien doskonalić swoje kwalifikacje zawodowe - poprzez podniesienie poziomu znajomości języka obcego, uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, zdobywanie uprawnień.

Sytuacja gospodarcza oraz na rynku przyczyniła się do tego, że pracodawcy mają coraz większe oczekiwania wobec kandydatów. Wymagania są różne w zależności od branży, charakteru stanowiska, polityki firmy. Najistotniejsze jest zatem to, aby dostosować swoje umiejętności i wiedzę do potrzeb rynku pracy i pracodawców.

bdiinżynieriazatrudnienie pracowników

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.