Tradycja z nowoczesnością

Klasyczne płyny do mycia naczyń nadal mają stabilny i najwyższy udział w rynku środków do zmywania naczyń. Jednak to sprzedaż preparatów do mycia naczyń w zmywarkach rośnie w tempie dwucyfrowym.

Obraz
Źródło zdjęć: © Flickr | fssaa

O ile w dużych sieciach handlowych producenci środków do zmywania ręcznego mogą obawiać się o swoją pozycję (marki własne zajmują ok. 20 proc. tego rynku), o tyle w przypadku lokalnych placówek spożywczych, w tym sklepów chemicznych i spożywczo-przemysłowych – już nie. Tu sprzedaje się wyłącznie firmowe brandy.

– Nie od dziś wiadomo, że kanał nowoczesny przyczynił się do spadku liczby transakcji i ilości sprzedaży w sklepach tradycyjnych. W kategorii środków do mycia naczyń – tym bardziej produktu premium, jakim jest marka Morning Fresh – ma to w ostatnich latach również niebagatelne znaczenie – przyznaje Anna Rogalska, dyrektor marketingu w PZ Cussons. Jej zdaniem to wysoka i sprawdzona jakość płynu do mycia naczyń Morning Fresh sprawia, że sprzedaż tych produktów w handlu tradycyjnym utrzymuje się na stałym poziomie. Producenci są zgodni, że w kategorii płynów do ręcznego mycia naczyń konsumenci koncentrują się przede wszystkim na skuteczności w usuwaniu tłuszczu i zabrudzeń oraz wydajności. – Za dobrej jakości produkt gotowi są zapłacić więcej i dlatego nadal bardzo często wybierają markowy środek – stwierdza Bartłomiej Strzałkowski, junior brand manager detergents w Henkel Polska. Dodaje, że z powodów ekonomicznych coraz częściej sięgają jednak po produkty w większych opakowaniach i dlatego najpopularniejszą
objętością staje się obecnie 1 l.

Z badań Nielsena wynika, że opakowania o pojemności 751-1000 ml generują już 62,8 proc. ilości sprzedaży, podczas gdy te o objętości 251-500 ml – 19,9 proc., a małe, do 250 ml – tylko 0,5 proc.

Większe opakowania są bardziej ekonomiczne, więc produktu starcza na dłużej, a cena jest bardziej korzystna. – Inaczej jest w handlu tradycyjnym. Tu konsumenci cenią sobie wygodę, dlatego relatywnie częściej wybierają poręczne 0,5-l butelki, które nie są ciężkie, doskonale mieszczą się w dłoni i zajmują mało miejsca – tłumaczy Anna Rogalska.

Jeśli chodzi o rodzaj środka wybieranego do zmywania ręcznego, to nadal dominują tradycyjne płyny. Pojawiają się co prawda balsamy i żele, ale – zwłaszcza w tradycyjnych placówkach – klienci najczęściej wybierają te formaty, które znają od lat. Są za to otwarci na nowe warianty zapachowe oraz środki z funkcją ochronną rąk.

– Wprowadziliśmy nowe warianty płynów i balsamów do mycia naczyń o nowatorskich w tej kategorii zapachach, typu pomarańcza, grejpfrut, lawenda czy truskawka. Teraz każdy płyn i balsam do mycia naczyń Ludwik dba także o dłonie. Wszystko dzięki recepturze wzbogaconej kompleksem witamin – podkreśla Magdalena Stankiewicz-Kanarek, starszy specjalista ds. marketingu i rozwoju produktowego Inco-Veritas. Powołując się na dane MEMRB z okresu III-IV 2011 r., podaje, że spośród różnych wariantów zapachowych płynów i balsamów do mycia naczyń jedną trzecią sprzedaży generują cytrynowe, w dalszej kolejności miętowe (17,9 proc.). Stabilną pozycję zajmują: aloes (5,1 proc.), grejpfrut (2,5 proc.) i pomarańcza (2,4 proc.).

Również w ofercie Pura konsumenci cenią przede wszystkim wariant cytrynowy, a z balsamów – balsam z aloesem. Bardzo dobrze sprzedaje się wprowadzony w 2009 r. wariant Pur Balsam Dłonie i Paznokcie, który – według Henkla – jest liderem segmentu balsamów. – Ten produkt chroni skórę dłoni przed podrażnieniem i nadmiernym wysuszeniem – zapewnia Bartłomiej Strzałkowski. W połowie 2011 r. Henkel wprowadził na rynek nową linię produktów marki Pur – 3x Action, który dzięki „ultragęstej” formule zapewniać ma „perfekcyjną” czystość i usuwać nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia, w tym tłuszcz.

Półka płynna...

Jak wskazuje CMR, kategoria płynów do mycia naczyń od lat kontrolowana jest przez dwóch producentów: Inco-Veritas z marką Ludwik (zajmuje ok. 37,7 proc. rynku) i Henkla z marką Pur (23,6 proc.). Od jesieni 2007 r. swój udział w kategorii z powodzeniem buduje Procter & Gamble z marką Fairy (aktualnie ma ok. 13-proc. udział w rynku), co przy rosnącym znaczeniu marek własnych świadczy o tym, że konsumenci nadal chętnie sięgają po produkty markowe. Hubert Hozyasz z CMR wyliczył, że Inco-Veritas, Henkel i Procter & Gamble razem zgarniają trzy czwarte wartości sprzedaży płynów do mycia naczyń w Polsce. Dane te, z okresu I-VII 2011 r., dotyczą wyłącznie niezależnych sklepów spożywczo-drogeryjnych.

Inne marki z silną pozycją w tym kanale dystrybucji to m.in. Lucek (również należący do Inco-Veritas) i Gold Cytrus (Gold Drop).

– Zdecydowanym liderem sprzedaży jest Gold Cytrus 1-l cytrynowy, ale dużym powodzeniem cieszą się warianty rumiankowy, grejpfrutowy oraz balsam aloes-awokado – wskazuje Liliana Ćwik, specjalistka ds. marketingu w Gold Drop. Jej zdaniem polski klient szuka przede wszystkim dobrego i skutecznego produktu do mycia naczyń w przystępnej cenie.

…i automatyczna

Szacuje się, że już ok. 20 proc. Polaków ma w domu zmywarki do naczyń (np. w Niemczech współczynnik ten sięga 70 proc.). – Każde nowe mieszkanie oznacza nową kuchnię, a w niej najczęściej zmywarkę. W ten sposób dynamicznie rośnie też kategoria środków do zmywania naczyń w zmywarkach – mówi Bartek Łukasiak, asystent kierownika marki Finish w Reckitt Benckiser.

O ile sprzedaż środków do zmywania ręcznego jest w Polsce stabilna, o tyle środków do zmywarek rośnie dwucyfrowo. Nielsen podaje, że w okresie V 2010 – IV 2011 Polacy kupili o 2,3 proc. mniej środków do zmywania ręcznego (w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej) za wyższą o 3,1 proc. kwotę, czyli łącznie 366,7 mln zł. Na środki do zmywarek wydali 172,6 mln zł, czyli o 22,4 proc. więcej niż w poprzednio badanym okresie. O ok. 20 proc. wzrosła też ilościowa sprzedaż kategorii.

– Coraz więcej gospodarstw domowych nabywa zmywarki, a więc kategoria środków do automatycznego mycia naczyń nadal ma przed sobą potencjał – potwierdza Magdalena Stankiewicz-Kanarek (Ludwik).

Spośród oferowanych w Polsce środków do mycia naczyń w zmywarkach konsumenci najchętniej sięgają po tabletki (zajmują dwie piąte rynku) zarówno klasyczne, jak i wielofunkcyjne (nie wymagają stosowania soli i nabłyszczacza). W następnej kolejności są płyny.

Środki do zmywarek zdecydowanie lepiej niż w handlu tradycyjnym sprzedają się w nowoczesnym, ale najwięksi producenci zapewniają, że nie rezygnują z obecności w lokalnych sklepach, bo omawiana kategoria ma akurat duży potencjał w tym kanale dystrybucji.

– Środki do zmywarek są szybko rozwijającą się kategorią, a dla marki Finish, która jest liderem rynku, ważne jest, aby docierać do jak największej liczby konsumentów i towarzyszyć im od momentu zakupu zmywarki. A to właśnie lokalne sklepy są w pobliżu domów wszystkich Polaków – tłumaczy Bartek Łukasiak.

Jego zdaniem preferencje zakupowe klientów lokalnych sklepów różnią się nieco od upodobań osób odwiedza-jących placówki wielkopowierzchniowe. – Do sklepów tradycyjnych rekomendujemy przede wszystkim małe opakowania naszych tabletek, bo takie najlepiej sprzedają się w lokalnych placówkach. Stawiamy również na dodatki, które dbają o zmywarkę i polepszają działanie detergentów – zaznacza Bartek Łukasiak.

Ale, jak zapewnia, klienci sklepów tradycyjnych kupują nie tylko najtańsze tabletki Finish Classic, lecz także te z najwyższej półki portfolio Finisha – trójfazowe kapsułki Quantum. Najbardziej popularne tabletki Finish w sklepach tradycyjnych to wielofunkcyjne All in One, które zawierają sól i nabłyszczacz.

Do większych lokalnych placówek producent rekomenduje już duże opakowania tabletek Finish, czyli tej samej wielkości co w przypadku handlu nowoczesnego.

– Właścicielom sklepów zalecamy również eksponowanie dodatków do zmywarek, typu: sól, nabłyszczacz, odświeżacz i płyn do mycia zmywarki. To segmenty, które dynamicznie zyskują na popularności – dodaje Bartek Łukasiak.

Finish jest największą marką środków do zmywarek w Polsce, która realizuje 55 proc. wartościowej sprzedaży tej kategorii (Reckitt Benckiser za Niel-senem, V-VI 2011 vs. V-VI 2010).

Wiceliderem rynku środków do zmywarek jest Henkel z marką Somat, trzecią stabilną pozycję ma Inco-Veritas z Ludwikiem.

– Chcąc ułatwić konsumentom poruszanie się w kategorii środków do mycia naczyń w zmywarkach i pomóc odpowiednio dobrać produkt do ich potrzeb, przeprowadziliśmy relaunch opakowań produktów marki Somat – mówi Emilia Hołdyńska-Suska, junior brand manager detergents w Henkel Polska. Tłumaczy, że konsumentom ma być teraz łatwiej odróżnić tabletki standardowe, czyli wymagające użycia soli i nabłyszczacza (Somat Standard), od wielofunkcyjnych, a także dostrzec różnice między poszczególnymi rodzajami tych wielofunkcyjnych (Somat Multi i Somat Multi-Perfect).

Inco-Veritas w 2010 r. wzbogacił ofertę marki Ludwik o tabletki do zmywarek All in One, tabletki Classic oraz zawieszkę zapachową, a w tym roku odświeżył wizerunek pozostałych preparatów, czyli proszku do zmywarek, płynu nabłyszczającego oraz soli ochronnej. Wprowadził także do sprzedaży żel do zmywarek Ludwik All in One, w dużym, 1,5-l opakowaniu.

Zarówno Inco-Veritas, jak i Reckitt Benckiser już zapowiadają kolejne nowości w kategorii środków do mycia naczyń w zmywarkach.

Ilona Mrozowska

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok