Wąskie gardła transportu morskiego
"Blokada wąskiego gardła, nawet tymczasowa, może doprowadzić do znaczących wzrostów całkowitych kosztów energii" - napisała na swojej stronie internetowej Energy Information Administration. "Dodatkowo wąskie gardła wystawiają tankowce na ryzyko ataku piratów, terrorystów, zagrożeń związanych z niepokojami politycznymi i wojnami, a także wypadków w transporcie, które mogą doprowadzić do niebezpiecznych wycieków ropy".
Na mapie widać, jak bardzo istotne dla transportu morskiego są wymienione cieśniny i kanały. Zamknięcie każdego z tych przejść oznacza konieczność nadkładania tysięcy kilometrów lub kompletny paraliż transportu. Z Zatoki Perskiej statki nie mogą wypłynąć inaczej niż przez Cieśninę Ormuz. Blokada Bosforu lub Dardaneli zamyka dostęp do Morza Czarnego. Bałtykowi nie grozi aż tak kompletna izolacja. W przypadku zamknięcia Cieśnin Duńskich mniejsze jednostki wciąż mogłyby podróżować przez Kanał Kiloński, a w ostateczności przez rosyjski Kanał Białomorsko-Bałtycki.