Tylko co czwarty Polak ocenia swoją wiedzę o finansach jako dobrą
Tylko 24 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę o finansach jako dobrą. 47 proc. uważa, że jest średnia, a 19 proc - że niewystarczająca - wynika z badania Ipsos dla platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
06.01.2017 | aktual.: 06.01.2017 15:26
Tylko 24 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę o finansach jako dobrą. 47 proc. uważa, że jest średnia, a 19 proc - że niewystarczająca - wynika z badania Ipsos dla platformy edukacyjnej Kapitalni.org. Zupełny brak wiedzy na tematy finansowe deklaruje 2 proc. Polaków.
7 proc. badanych uważa, że ich wiedza na tematy finansowe jest bardzo dobra. Samoocena rośnie wraz z wiekiem. Najlepiej swoją wiedzę finansową oceniają osoby między 35 a 44 rokiem życia i między 45 a 55 rokiem życia. W tej pierwszej grupie 35 proc. badanych uznało, że jest ona dobra lub bardzo dobra, a w drugim – 33 proc.
Wyższe mniemanie o swojej wiedzy mają mężczyźni. 39 proc. panów uważa, że jest ona dobra lub bardzo dobra, wobec 21 proc. takich odpowiedzi wśród kobiet. Natomiast więcej kobiet twierdzi, że ich wiedza finansowa jest mała, znikoma lub że nie ma jej wcale – 27 proc. wobec 15 proc. w przypadku mężczyzn.
Autorzy badania sprawdzili te deklaracje zadając konkretne pytania dotyczące zagadnień z dziedziny finansów osobistych. I tak, 46 proc. badanych odpowiedziało poprawnie, że oprocentowanie na rachunkach oszczędnościowo-rozliczeniowych jest minimalne. 32 proc. uznało, że popularne ROR-y w ogóle nie są oprocentowane, według 6 proc. są oprocentowane wyżej od rachunków oszczędnościowych, a 15 proc. w ogóle nie znało odpowiedzi na pytanie.
Większość badanych nie wiedziała, jak się zachować np. w razie problemów ze spłatą raty kredytu lub pożyczki. 43 proc. ankietowanych deklarowało, że w takiej sytuacji pożycza pieniądze od bliskich, a **17 proc., że nie robi nic. Blisko co dziesiąty (9 proc.) zadłuża się w innym banku lub firmie pożyczkowej, aby uregulować wcześniejsze zobowiązanie.
Na pytanie, kto panią lub pana najwięcej nauczył o finansach, dwie trzecie ankietowanych (66 proc.) odpowiedziało: życie. Na drugim miejscu - 13 proc. wskazań - są rodzice.
Wiedzy o produktach finansowych szukamy na ogół na stronach instytucji, które je oferują - banków, ubezpieczycieli, firm pożyczkowych. Tak odpowiedziało 42 proc. badanych. Jeśli nam mało, to dopytujemy o informacje pracowników tych firm. Jedynie co czwarty z nas zadaje sobie trud poszukania informacji w mediach albo przeczesuje fora internetowe. 15 proc. badanych wskazuje, że wiedzę czerpie z reklam.