UOKiK: Auchan nie mógł wymagać paragonu przy reklamacji
Sieć hipermarketów Auchan nie miała prawa umieszczać na paragonach informacji, że tenże paragon jest niezbędny do reklamacji zakupionego towaru - uznał UOKiK. Jak przypomniał Urząd, zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Auchan Polska w marcu tego roku. W ocenie Urzędu, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.
"Zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków" - napisał Urząd w komunikacie.
Jak podano w informacji przesłanej przez UOKiK, w toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki i zobowiązał się do umieszczania przez najbliższe dwa lata na paragonach informacji: "Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia". Podobne informacje mają znaleźć się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.
UOKiK przypomniał też, że jeśli kupiony towar ma wadę, konsument ma prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy)
. Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona). Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego, choć przedstawienie paragonu znacznie ułatwia złożenie reklamacji.