UOKiK nałożył 3,3 mln zł kary na Alior Bank za zmianę umowy ws. lokat w CHF
Warszawa, 09.02.2014 (ISBnews) - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył ponad 3,3 mln zł kary finansowej na Alior Bank za wprowadzenie zmiany warunków umowy dotyczącej lokat terminowych we franku szwajcarskim w trakcie jej trwania, a także nierzetelne i wprowadzające konsumentów w błąd wdrożenie ich w życie, podał Urząd.
09.02.2015 13:16
"Na skutek zmian w regulaminie Alior Banku konsumenci, którzy posiadali lokaty terminowe w walucie obcej stracili możliwość wypłaty gotówki w tej walucie po zakończeniu lokaty. Bank poinformował o zmianach w sposób, który mógł wprowadzać w błąd. UOKiK nałożył ponad 3,3 mln zł kary i stwierdził zaniechanie zakwestionowanych praktyk" - czytamy w komunikacie.
UOKiK prowadził postępowanie przeciwko Alior Bankowi od września 2014. Wątpliwości wzbudził sposób potraktowania konsumentów posiadających lokaty terminowe we franku szwajcarskim.
Urząd ustalił, że bank w trakcie obowiązywania umów jednostronnie wprowadził zmiany do regulaminu wycofując możliwość wypłaty zgromadzonych środków w gotówce w walucie lokaty. W ocenie UOKiK, zmiana ta godziła w samą istotę umowy o lokatę bankową i pozbawiała konsumentów części spodziewanych zysków. Na skutek działania banku konsumenci mogli bowiem albo zgodzić się na to, że środki zgromadzone na lokacie zostaną wypłacone w złotówkach, albo rozwiązać umowę godząc się na utratę odsetek, które zostałyby naliczone za dalszy zakładany czas oszczędzania. Tymczasem zmiana warunków umowy terminowej jest dozwolona jedynie za zgodą obu stron. Konsument, który nie zgadza się na nowy regulamin, a możliwość zmiany nie została zawarta w umowie w tzw. klauzuli modyfikacyjnej, ma prawo kontynuować ją na uzgodnionych warunkach do końca ustalonego terminu, wyjaśnia Urząd.
UOKiK zakwestionował również sposób, w jaki Alior Bank informował o zmianie regulaminu. Przedsiębiorca powinien bowiem doręczyć klientowi co najmniej zmienione postanowienia regulaminu. Tymczasem, jak stwierdził UOKiK informacje o wprowadzanych zmianach bank wprawdzie przekazywał za pośrednictwem poczty oraz drogą elektroniczną, sprowadzały się one jednak do krótkiego opisania zmian. W ocenie Urzędu, bank zrobił zatem za mało, by można było uznać, że konsumentom została dostarczona rzetelna informacja. Taka praktyka mogła pozbawić ich możliwości sprzeciwu.
W ocenie UOKiK, Alior Bank naruszyła interesy konsumentów ograniczając ich prawa do swobodnego dysponowania własnym kapitałem i osiągnięcia zysku w walucie lokaty, w jakiej była ona prowadzona. Urząd stwierdził, że gdyby konsumenci wiedzieli, że obsługa gotówkowa zostanie wycofana prawdopodobnie nie zakładaliby lokat we franku szwajcarskim w Alior Banku i ocenił je jako nieuczciwą praktykę rynkową.
Bank zaprzestał już stosowania zakwestionowanych praktyk. Za okoliczność łagodzącą, która pozwoliła na obniżenie kary, Urząd uznał także fakt, że jeszcze przed wszczęciem postępowania przedsiębiorca prowadził działania mające na celu łagodzenie niekorzystnych dla konsumentów ich skutków - przygotował ofertę pozwalającą na dokonywanie wypłat oraz pozytywnie rozpatrywał zgłaszane reklamacje, podsumowano w komunikacie.
Decyzja nie jest prawomocna, bank odwołał się do sądu.
(ISBnews)