UOKiK: ponad 3,3 mln zł kary dla Alior Banku
UOKiK nałożył ponad 3,3 mln zł kary na Alior Bank za jednostronne wprowadzenie niekorzystnych zmian do regulaminu. W ich rezultacie konsumenci, którzy mieli lokaty terminowe w walucie obcej, stracili możliwość wypłaty gotówki w tej walucie po zakończeniu lokaty.
09.02.2015 | aktual.: 09.02.2015 17:02
Decyzja nie jest prawomocna, Alior Bank SA odwołał się do sądu.
Jak poinformowano w komunikacie, UOKiK prowadził postępowanie przeciwko Alior Bankowi od września 2014 r. Wątpliwości wzbudził sposób potraktowania konsumentów posiadających lokaty terminowe we frankach szwajcarskich. Urząd ustalił, że bank w trakcie obowiązywania umów jednostronnie wprowadził zmiany do regulaminu, wycofując możliwość wypłaty zgromadzonych środków w gotówce w walucie lokaty.
W ocenie UOKiK zmiana ta godziła w samą istotę umowy o lokatę bankową i pozbawiała konsumentów części spodziewanych zysków. Na skutek działania banku konsumenci mogli bowiem albo zgodzić się na to, że środki zgromadzone na lokacie zostaną wypłacone w złotówkach, albo rozwiązać umowę, godząc się na utratę odsetek, które zostałyby naliczone za dalszy zakładany czas oszczędzania.
Według urzędu, zmiana warunków umowy terminowej jest dozwolona jedynie za zgodą obu stron. Konsument, który nie zgadza się na nowy regulamin, a możliwość zmiany nie została zawarta w umowie w tzw. klauzuli modyfikacyjnej, ma prawo kontynuować ją na uzgodnionych warunkach do końca ustalonego terminu.
UOKiK zakwestionował również sposób, w jaki Alior Bank informował o zmianie regulaminu, który uznał za nierzetelny i niewystarczający. Przedsiębiorca powinien był bowiem doręczyć klientowi co najmniej zmienione postanowienia regulaminu.
Tymczasem - jak stwierdził urząd - informacje o wprowadzanych zmianach bank przekazywał wprawdzie za pośrednictwem poczty oraz drogą elektroniczną, ale sprowadzały się one tylko do krótkiego opisania zmian. W ocenie urzędu przedsiębiorca zrobił zatem za mało, by można było uznać, że konsumentom została dostarczona rzetelna informacja. Taka praktyka mogła pozbawić ich możliwości sprzeciwu.
W ocenie UOKiK, Alior Bank naruszył interesy konsumentów, ograniczając ich prawa do swobodnego dysponowania własnym kapitałem i osiągnięcia zysku w walucie lokaty, w jakiej była ona prowadzona. Urząd stwierdził, że gdyby konsumenci wiedzieli, że obsługa gotówkowa zostanie wycofana, prawdopodobnie nie zakładaliby lokat we franku szwajcarskim w Alior Banku i ocenił je jako nieuczciwą praktykę rynkową.
Prezes UOKiK uznał, że działania przedsiębiorcy: niezgodne z prawem wprowadzenie zmiany warunków umowy w trakcie jej trwania, a także nierzetelne i wprowadzające konsumentów w błąd wdrożenie ich w życie, były ze sobą wzajemnie powiązane, co dodatkowo wzmacniało ich negatywne oddziaływanie na konsumentów.
Jak podał urząd, bank zaprzestał już stosowania zakwestionowanych praktyk. Za okoliczność łagodzącą, która pozwoliła na obniżenie kary, Urząd uznał także fakt, że jeszcze przed wszczęciem postępowania przedsiębiorca prowadził działania mające na celu łagodzenie niekorzystnych dla konsumentów ich skutków - przygotował ofertę pozwalającą na dokonywanie wypłat oraz pozytywnie rozpatrywał zgłaszane reklamacje.