UOKiK sprawdzi, czy firma Twoja Telekomunikacja wprowadza klientów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy operator telefoniczny Twoja Telekomunikacja wprowadza konsumentów w błąd. Do Urzędu i rzeczników konsumentów trafiło ok. 450 zgłoszeń od klientów firmy - podał UOKiK, który wszczął postępowanie przeciw przedsiębiorcy.

15.02.2017 14:35

"Urząd rozpoczął postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółce +Twoja Telekomunikacja+" - poinformował UOKiK w środę w komunikacie. Operator świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej oraz związane z nimi odpłatne usługi dodatkowe, m.in. "Usługa Pakiet Bezpieczeństwa", ochrona spadkobiercy przed odpowiedzialnością finansową w przypadku śmierci abonenta.

Urząd sprawdzi, czy firma stosuje w praktyce niezgodne z prawem działania, takie jak: podszywanie się pod innego operatora, brak informacji o faktycznej wysokości opłat abonamentowych, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedoręczanie wszystkich dokumentów po podpisaniu umowy oraz nieuprawnionym żądaniu opłat za niezmówione usługi dodatkowe.

"Konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie o tym, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator" - czytamy w informacji Urzędu.

Prezes UOKiK Marek Niechciał wyjaśnił, że na Twoją Telekomunikację spływa wiele skarg od klientów oraz sygnałów od rzeczników konsumentów z całej Polski. "Wiemy o niemal 450 osobach pokrzywdzonych przez Twoją Telekomunikację. Sprawdzamy wzorce umów i przyglądamy się sposobowi działania tego operatora. Praktyki spółki mogą być sprzeczne z prawem, a przede wszystkim mogą realnie szkodzić konsumentom. W większości sprzedawcy kierowali ofertę do osób starszych, którzy podpisywali niekorzystne dla siebie umowy" - poinformował Niechciał, cytowany w komunikacie Urzędu.

Konsumenci skarżyli się również, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie przez dwa okresy rozliczeniowe. Jak informuje UOKiK, jedna z pokrzywdzonych osób opowiada, że, przedstawiciel z Twojej Telekomunikacji przedstawił jej kwotę miesięczną rachunku 25 zł, ale nie dodał, że to tylko przez dwa miesiące. Z analizy Urzędu wynika, że konsumentom mogła nie być przekazywana kompletna informacja o wysokości opłaty abonamentowej, tj. obejmująca cały okres zobowiązania, w tym również wzrost ceny po pływie okresu promocyjnego.

"Prawo nakłada na przedsiębiorcę sprzedającego poza lokalem lub na odległość, a więc przez telefon czy w domu konsumenta, obowiązek poinformowania go o prawie odstąpienia od umowy oraz przekazanie formularza odstąpienia" - przypomniał UOKiK. Tymczasem - jak zaznaczył Urząd, przywołują skargę konsumenta, przy podpisaniu umowy nie został on pouczony o prawie odstąpienia od umowy, jak również nie otrzymał jego wzoru oświadczenia o odstąpieniu.

Działaniem na szkodę konsumentów - jak wskazał Urząd - jest również niewydawanie im pełnej dokumentacji dotyczącej umowy. "Twoja Telekomunikacja może nie przekazywać klientowi egzemplarza umowy, potwierdzenia jej zawarcia, a także niektórych załączników" - podkreślono.

UOKiK zakwestionował też żądanie zapłaty za usługi dodatkowe, których konsument nie zamawiał. "Przykład: Pełnomocnik własnoręcznie uzupełnił na umowie wybór takich usług, jak: Usługa Pakiet Bezpieczeństwa czy Usługa Dodatkowa, które wymagają ode mnie umiejętności chociażby obsługi SMS, czego w ogóle nie potrafię i nie znam. W rezultacie dodania do abonamentu usług dodatkowych cena usługi mogła znacznie wzrosnąć, a główną motywacją konsumentów do podpisania nowej umowy mogła być chęć zaoszczędzenia" - czytamy w informacji.

Jeśli postawione zarzuty potwierdzą się, Prezes UOKiK może nakazać zmianę praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną nawet do wysokości 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

UOKiK przypomniał, że nie powinno się podpisywać umowy, której się nie rozumie. W takiej sytuacji najlepiej poradzić się kogoś bliskiego lub zadzwonić na Infolinię Konsumencką - na nr (22) 290 89 16 lub 801 440 220. Jeśli konsument zawarł natomiast umowę na odległość, a więc podpisał ją np. u siebie w domu, ma 14 dni na zrezygnowanie. Wraz z umową sprzedawca/kurier musi wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)