UOKiK wlepił karę Deutsche Bank PBC. Bank się broni
Nieprecyzyjne postanowienie Deutsche Bank PBC pozwalało na wystawienie bankowego tytułu egzekucyjnego na wszelkiego rodzaju koszty związane z odzyskaniem długu. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożona kara wyniosła ponad 212 tys. zł.
05.08.2013 | aktual.: 06.08.2013 12:20
Nieprecyzyjne postanowienie Deutsche Bank PBC pozwalało na wystawienie bankowego tytułu egzekucyjnego na wszelkiego rodzaju koszty związane z odzyskaniem długu. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożona kara wyniosła ponad 212 tys. zł. Bank nie zgadza się z decyzją urzędu.
Postępowanie przeciwko Deutsche Bank PBC zostało wszczęte w listopadzie 2012 roku. Wątpliwości wzbudziło postanowienie zawarte w umowach o kredyt konsumencki, które dotyczyło bankowego tytułu egzekucyjnego (bte). Było ono tożsame ze znajdującymi się już w rejestrze klauzul niedozwolonych.
Bte to oświadczenie, które określa działania podejmowane przez bank, gdyby konsument zaprzestał spłacania kredytu. Po nadaniu przez sąd klauzuli wykonalności, bte jest podstawą do egzekucji długu.
Postanowienie stosowane przez bank dopuszczało objęcie bte również wszystkich kosztów poniesionych przez bank w związku z dochodzeniem wierzytelności. W związku z tym Deutsche Bank PBC mógłby obciążyć konsumenta opłatami za dowolne czynności egzekwujące dług. Zdaniem Prezes UOKiK, bte musi precyzować, jakie koszty zostaną objęte egzekucją, jaka będzie ich wysokość, ponadto muszą być one związane z dochodzeniem należności wynikających z zawartej umowy a nie z jakimikolwiek czynnościami egzekucyjnymi.
Prezes Urzędu zdecydowała o nałożeniu na bank kary 212 306 zł. Okolicznością łagodzącą było to, że bank zaprzestał stosowania kwestionowanej klauzuli. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.
Deutsche Bank PBC nie zgadza się z decyzją UOKIK z uwagi na to, iż - zgodnie z przepisami ustawy o kredycie konsumenckim - w dokumentacji kredytowej określił rodzaje kosztów objętych egzekucją w odniesieniu do danej umowy, a także ich wysokość. Tym samym, jak podkreśla, przedmiotowa klauzula nie mogła prowadzić do obciążenia konsumenta kosztami, o których nie został on wcześniej poinformowany.
UOKiK w komunikacie przypomina, że w razie sporu z bankiem konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707. W rozwiązaniu problemów z bankiem może pomóc także Arbiter Bankowy - wartość roszczeń nie może przekraczać 8 tys. zł.