UOKiK ws. spółki Lidl Polska Sklepy Spożywcze (komunikat)
...
16.11.2012 12:22
16.11. Warszawa - UOKiK informuje:
Sieć dyskontów wprowadzała konsumentów w błąd podczas swojej kampanii reklamowej - uznała prezes UOKiK i nakazała spółce Lidl Polska Sklepy Spożywcze zaniechanie praktyki.
Zgodnie z prawem, przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk mogą oni zdecydować się na zakup towaru lub usługi, czego w normalnej sytuacji by nie zrobili. Przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej jest emitowanie reklam zawierających nieprawdziwe informacje.
20 stycznia 2012 roku UOKiK opublikował raport dotyczący produktów oferowanych pod własną marką sieci handlowych. Był on wynikiem kontroli Inspekcji Handlowej, która sprawdziła 588 placówek handlowych. Pięć dni później spółka Lidl Polska Sklepy Spożywcze rozpoczęła kampanię reklamową odwołującą się do jego treści. W radiu, telewizji, prasie, na stronach internetowych i na bilbordach pojawiły się informacje, które wzbudziły wątpliwości Urzędu, m.in. nieprawdziwie informując, że sieć uzyskała najlepszy ogólny wynik w zakresie jakości i oznakowania w badaniu.
W lutym br. Urząd wszczął postępowanie, w ramach którego analizowano treść i formę komunikatów reklamowych rozpowszechnianych przez sieć dyskontów. W jego wyniku stwierdzono, że kampania reklamowa spółki Lidl wprowadzała konsumentów w błąd. W opinii Urzędu informacja dotycząca najlepszego wyniku uzyskanego przez sieć dyskontów była nieprawdziwa, spółka nierzetelnie przedstawiła wyniki raportu z kontroli administracyjnej.
Ponadto prezes UOKiK uznała, że reklamy przygotowane przez spółkę mogły sugerować, że autorem treści zawartych w nich jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W opinii prezes UOKiK, spółka nierzetelnie wykorzystując wyniki raportu Inspekcji Handlowej oraz używając autorytetu Urzędu w swojej kampanii wprowadzała konsumentów w błąd. Prezes UOKiK nakazała Lidl Polska Sklepy Spożywcze zaniechanie rozpowszechniania wprowadzających w błąd reklam i nałożyła na karę pieniężną w wysokości 1 826 547 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, mogą dochodzić roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje im możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.
Bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00. Ponadto pomoc zapewnia Federacja Konsumentów w swoich oddziałach.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/