Uwielbiamy marki, których nie znamy

Polacy nie są świadomymi konsumentami, a najbardziej pożądają produktów, o których wiedzą najmniej - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę Young & Rubicam Brands.

Obraz
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Zachodni | Arc

Według badaczy Polacy na zakupach swój szacunek dla niektórych marek i znaków towarowych opierają wyłącznie na emocjach.

_ Im coś rzadsze, tym bardziej pożądane i poważane, czasem bez związku z prawdziwą jakością produktu. Działa to na zasadzie: co prawda nie jechałem nigdy porsche, ale podobno są dobre _ - tłumaczy Marek Staniszewski z Young & Rubicam. W Polsce to zjawisko dotyczy m.in. takich produktów jak opony Pirelli, samochody Saab, komputery Apple czy internetowa Wikipedia.

Z drugiej strony Polak konsument lubi się wyróżniać i marki, które są zbyt popularne, nie robią na nim wrażenia, choćby gwarantowały świetną jakość. Dotyczy to m.in. TP SA, PKP, sklepów sieci Biedronka, produktów Dosia czy wódki Żytniej. _ By wypromować dobrą markę, trzeba się natrudzić. Musi być popularna, ale nie za bardzo. Jednocześnie nie może być elitarna, bo pozostanie niszowa _ - tłumaczy Staniszewski.
Okazuje się, że na polskim rynku istnieje zaledwie kilka znaków towarowych, które łączą pozytywne cechy, jak np. czekoladki Wedel czy telefony Nokia.

Badania Young & Rubicam pokazały także nowe, zaskakujące zjawisko: marką mogą być rzeczy niekojarzące się z towarami, które można kupić. Jest nią np. złoty polski, Polska jako kraj czy nawet Polacy.
Potwierdza to Mirosław Boruc, szef Instytutu Marki Polskiej. _ Doszło do tego, że np. na wschodniej Ukrainie modnie jest podawać się ze Polaka, podobnie jak wypada nosić np. buty sportowe Nike czy innej znanej firmy _ - mówi.

Według specjalistów od promocji to zasługa prawdziwej rewolucji, jaka ostatnio dokonała się w wizerunku Polski.
_ Niezależnie od poglądów, w czasie rządów PiS zyskaliśmy na wyrazistości. Polska nie jest już szarym krajem, nie wiadomo skąd, jak Białoruś czy Zambia _ - uważa Mirosław Boruc. Wszyscy nas kojarzą, a polskie firmy mogą na tym zyskać.

Tomasz Boguszewicz
POLSKA Dziennik Zachodni

Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos