Trwa ładowanie...
d5bek4j
10-07-2015 16:35

W 70 proc. skontrolowanych sklepów zakwestionowano jakość mrożonych ryb

W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości kwestionując 40 proc. partii mrożonych ryb lub owoców morza. Kontrolerzy zakwestionowali m.in. grubość glazury, masę produktów oraz obecność w nich fosforu.

d5bek4j
d5bek4j

Inspekcja Handlowa przypomina, że mrożonki, jak i inne produkty spożywcze o niewłaściwej jakości handlowej można reklamować bezpośrednio u sprzedawcy, na podstawie paragonu lub innego dowodu zakupu. Obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu, a termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata. Ma on obowiązek rozpatrzyć naszą reklamację niezwłocznie.

Inspektorzy skontrolowali 164 placówki handlowe w całym kraju (sklepy detaliczne i hurtownie), łącznie sprawdzając 950 partii produktów. Nieprawidłowości stwierdzono w 116 placówkach tj. w ponad 70 proc., kwestionując 360 (blisko 40 proc.) partii produktów.

Prawie 30 proc. (258) skontrolowanych partii produktów było niewłaściwie oznakowanych, ale jedynie w 6 sklepach znajdowały się produkty przeterminowane.

Kontrolerzy mieli uwagi m.in. do zawyżonej ilość glazury (otoczki z lodu. Np. producent na opakowaniu deklarował, że otoczka stanowi 5 proc. produktu, a w rzeczywistości było jej trzy razy więcej (16,9 proc. glazury). Wątpliwości wzbudziła także zaniżona masa ryb lub owoców morza po rozmrożeniu - np. zamiast deklarowanych 225 gramów, stwierdzono 186 gramów produktu.

d5bek4j

Producenci poza tym nie informowali konsumentów o obecności fosforu, który dodali do produktów. Stwierdzono także przypadki, że klient w miejscu sprzedaży nie był informowany o ilościowej zawartości glazury, brakowało danych np. o metodzie produkcji czy obszarze połowu. Podawano błędną nazwę ryby - np. pod nazwą "dorsz" sprzedawano "czarniaka", a jako "filety z soli" oferowano "filety z limandy żółtopłetwej" - podała Inspekcja.

Inspektorzy nałożyli mandaty i kary pieniężne w łącznej wysokości 14,4 tys. zł, a w 87 przypadkach przekazali informacje do organów nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego oraz do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Kontrola została przeprowadzona przez Inspekcję Handlową w IV kwartale 2014 na zlecenie UOKiK.

O czym więc trzeba pamiętać kupując ryby i owoce morza? O tym, że produkty te muszą być odpowiednio oznakowane. Na każdym opakowaniu czy etykiecie musi znajdować się m.in. informacja o handlowym oznaczeniu gatunku (nazwa polska i łacińska), metodzie produkcji (złowione w morzu, wodach śródlądowych lub wyhodowane), obszarze połowu (np. Morze Bałtyckie, a w przypadku wód śródlądowych i hodowli nazwa państwa np. złowione lub wyhodowane w Polsce, Chinach, Chile) - zaznacza Inspekcja.

d5bek4j

W sprzedaży znajdują się produkty glazurowane (w otoczce lodu) i mrożone (bez glazury). Te pierwsze, jeśli są w opakowaniach, muszą posiadać na etykiecie informację o tym, jaka jest masa netto ryby. W przypadku produktów rybnych glazurowanych oferowanych "luzem" (na wagę) musi być w miejscu ich sprzedaży podana procentowa zawartość glazury. Im mniej glazury, tym lepiej.

Dla ochrony produktu przed wpływem środowiska zewnętrznego wystarczy 5 proc. glazury, jej ilość zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną nie powinna przekraczać 10 proc. Dlatego też kupując ryby, najlepiej omijać mocno glazurowane (powyżej 10 proc.)- radzi Inspekcja Handlowa.

W ostatnim czasie na rynku występuje coraz więcej ryb mrożonych zawierających w składzie związki fosforu, który jest dodawany w celu związania wody przez tkankę mięsną ryby. Wybierając taki produkt trzeba mieć świadomość, że tkanki mięsnej ryby będzie mniej niż w rybach niezawierających związków fosforu.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swych praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Bezpłatna infolinia: 800 889 866.

d5bek4j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5bek4j