W jednej kasie w markecie zakupy, rachunki i PIT
Osoby, które płacą rachunki w punktach finansowych, będą miały większą gwarancję, że ich pieniądze nie przepadną.
24.10.2011 | aktual.: 24.10.2011 06:28
Osoby, które płacą rachunki w punktach finansowych, będą miały większą gwarancję, że ich pieniądze nie przepadną.
– Działalność w różnego rodzaju okienkach i punktach będzie można prowadzić dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Będą one również przez nas kontrolowane – mówi Katarzyna Mazurkiewicz z Komisji Nadzoru Finansowego.
Dziś wchodzi w życie ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, która nakłada wiele rygorów na firmy prowadzące tego typu usługi.
– Mamy nadzieję, że rozwiązania te zwiększą zaufanie konsumentów korzystających z tzw. okienek kasowych – mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Większy parasol
Według badań UOKiK z zeszłego roku Polacy coraz częściej opłacają rachunki w punktach finansowych. Korzysta z ich usług 21 proc. Polaków, a prawie 8 proc. z nich opłaca rachunki za gaz i energię w supermarketach.
Do tej pory wystarczyło prowadzić działalność gospodarczą, by świadczyć tego rodzaju usługi.
– Z dnia na dzień więc takie okienko mogło, by zniknąć, a poszkodowani mieliby duże problemy z dochodzeniem swoich roszczeń – dodaje Mazurkiewicz.
Teraz to się zmieni. Został wprowadzony obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej lub posiadania gwarancji bankowej. Jeśli więc klient poniesie szkodę, otrzyma odszkodowanie z polisy lub gwarancji.
Ustawa daje usługodawcom trzy miesiące (liczone od daty jej wejścia w życie) na uzyskanie gwarancji lub ubezpieczenia. Pół roku jest przewidziane na zarejestrowanie się w Komisji Nadzoru Finansowego.
Nowe przepisy pozwalają na łączenie działalności płatniczej z inną. Będzie można także w takim punkcie płacić podatki (patrz ramka).
Ustawa o usługach płatniczych zwiększa ochronę klientów korzystających z pomocy nie tylko agencji płatniczych, ale także banków, instytucji kredytujących etc. I tak, w razie upadłości banku, jego oddziału lub instytucji kredytującej środki pieniężne klientów zostaną wyłączone z masy upadłościowej.
Informacja to podstawa
Banki, instytucje kredytujące, płatnicze itp. będą miały ponadto obowiązek udostępniać swoim klientom informacje o wszelkich należnych opłatach, a w wypadku transakcji związanych z przeliczaniem waluty – także o wysokości kursu, po którym dana transakcja zostanie wykonana. Muszą one także informować o maksymalnym czasie realizacji transakcji i danych niezbędnych do wykonania zlecenia płatniczego.
Przy transakcjach poniżej 30 euro lub z limitem wydatków do 150 euro klient otrzyma np. od banku tylko podstawowe informacje.
Zgodnie z nowymi przepisami transakcja będzie musiała zostać zakończona (uznanie rachunku) nie później niż do końca następnego dnia roboczego po dokonaniu zlecenia. W przypadku zlecenia w formie papierowej ten termin może być przedłużony o jeden dzień. Do końca 2011 r. może on zostać wydłużony do trzech dni (lub czterech dni w przypadku zlecenia w formie papierowej) za zgodą klienta.
Informowanie stanie się obowiązkowe za 12 miesięcy. Teraz może być stosowane, ale nie musi.
Renata Krupa-Dąbrowska
Rozliczenia - Podatek w sklepie
Od dziś także podatki (również te stanowiące dochody budżetowe gmin, powiatów lub województw) będzie można płacić w biurach usług płatniczych, czyli w praktyce w agencjach, okienkach lub innych punktach znajdujących się np. w supermarketach.
Umożliwia to art. 156 ustawy o usługach płatniczych, który zmienił art. 60 ordynacji podatkowej (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.). Przepis ten dotyczy terminu, który uznawany jest za dzień dokonania zapłaty podatku. To w tym przepisie rozszerzono katalog podmiotów, za których pośrednictwem można zapłacić podatek w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Teraz będzie można to zrobić właśnie w biurach usług płatniczych i instytucjach płatniczych.
-g.l