Trwa ładowanie...
dm2nts9

W kwietniu znaczne polepszenie nastrojów konsumentów - Pentor

...

dm2nts9
dm2nts9

27.04. Warszawa (PAP) - Po marcowej zapaści, w kwietniu nastroje konsumentów wzrosły do poziomu najwyższego od października 2008 roku - wynika z raportu Pentora.

"W kwietniu nastąpiła wyraźna poprawa nastrojów konsumenckich. Indeks optymizmu konsumenckiego Pentora - Penkon poprawił się o ponad 9 pkt osiągając wartość -0,4 pkt. To najlepszy wynik od października 2008 roku. Wskazuje na równoważenie się segmentu pesymistów z optymistami. Zwiastuje zarazem szansę zmiany orientacji na optymistyczną, po 18 miesiącach dominowania w społeczeństwie nastawień przesiąkniętych lękiem i obawą" - napisano w komunikacie.

"Pesymizm nadal jeszcze przeważa w ocenach bieżących stanu polskiej gospodarki i warunków życia ludności, ale wobec przyszłości od początku roku systematycznie wzrasta poziom optymizmu. Korzystniej postrzegana jest sytuacja gospodarcza kraju i perspektywy jej rozwoju w ciągu najbliższego roku. Aktualnie pozytywnie stan polskiej gospodarki ocenia 25 proc. Polaków, natomiast dalszej poprawy sytuacji gospodarczej Polski spodziewa się 40 proc. (w obu przypadkach o 6 pkt proc. więcej niż w marcu.)" - dodano.

Pentor pisze, że poprawa nastrojów konsumenckich jest niezwykle symptomatyczna, następuje bowiem w okresie narodowej żałoby, po tragicznej katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.

dm2nts9

"Nie zaskakuje jednak, ponieważ znajduje silne wsparcie w publikowanych ostatnio danych makroekonomicznych. Wynika z nich, że rosną wynagrodzenia z pracy i świadczeń społecznych, maleje stopa inflacji, zmniejsza się dynamika stopy bezrobocia, poprawia się koniunktura w przemyśle i budownictwie, a bankowcy dostrzegają ożywienie w zakresie kredytów dla gospodarstw domowych. Wprawdzie nadal ponad połowa konsumentów (53 proc.) obawia się skutków kryzysu, ale jest to o 20 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Osłabieniu ulega skłonność do oszczędzania i ograniczania wydatków oraz poziom obaw o utratę miejsca pracy. Spodziewać się można więc wiosennego ożywienie w zachowaniach nabywczych konsumentów, co zapewne znajdzie odzwierciedlenie w wynikach sieci i placówek handlowych" - napisano.

wartość zmiana mdm

PESK - +1,1 pkt +10,6 pkt

OGD - -1,9 pkt +5,6 pkt

PENKON - -0,4 pkt +9,2 pkt

PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.

OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych

PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego. (PAP)

map/ ana/

dm2nts9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dm2nts9