W lipcu lekka poprawa nastrojów konsumentów - IPSOS
28.07. Warszawa (PAP) - W lipcu IPSOS odnotował lekką poprawę nastrojów konsumentów, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wzrósł o 2 pkt. do 96,7 pkt. Jednak w społeczeństwie nadal...
28.07.2010 | aktual.: 28.07.2010 13:23
28.07. Warszawa (PAP) - W lipcu IPSOS odnotował lekką poprawę nastrojów konsumentów, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wzrósł o 2 pkt. do 96,7 pkt. Jednak w społeczeństwie nadal przeważają pesymiści.
"Pierwszy miesiąc wakacji przyniósł lekką poprawę nastrojów - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wzrósł o 2 pkt. do 96,7 pkt. W kontekście kilku ostatnich miesięcy WOK systematycznie się poprawia. Nadal jednak obecnie jest wśród Polaków nieco więcej pesymistów niż optymistów, jeśli pytamy ich o gospodarkę i sprawy materialne. Przy obecnym poziomie wskaźnika przewaga pesymistów wynosi tylko 3 pkt. procentowe" - napisano w komunikacie.
"W ostatnim miesiącu wyraźnie poprawiły się oceny klimatu gospodarczego - wzrost o 5 pkt. do 90,8 pkt. Polacy lepiej oceniają zmiany gospodarcze w ostatnim roku. Warto odnotować również większe nadzieje na poprawę sytuacji gospodarczej naszego kraju. Konsumenci patrzą z większym zaufaniem na rynek pracy: 30 proc. Polaków spodziewa się wzrostu bezrobocia w przyszłości, 12 proc. przewiduje jego spadek, pozostali nie oczekują zmian" - dodano.
IPSOS pisze, że na tle poprawiających się nastrojów dotyczących gospodarki zaskakują niewielkie zmiany skłonności do zakupów.
"Od początku roku zmiany wskaźnika są symboliczne, z tendencją do pełzającego wzrostu. Obecnie wskaźnik skłonności do zakupów jest na poziomie równowagi pomiędzy optymistami i pesymistami, tj. 100,7 pkt. Mając na uwadze coraz lepsze oceny sytuacji materialnej, trzeba zauważyć, że Polacy są stosunkowo ostrożni jeśli chodzi o zakupy dóbr trwałego użytku" - napisano w komentarzu.
Poniżej wskaźniki:
lipiec 2010 zmiana
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 96,74 pkt +2,44 pkt Klimat Gospodarczy: 90,75 pkt +4,80 pkt Skłonność do Zakupów: 100,73 pkt +0,86 pkt Wskaźnik Bieżący 87,05 pkt +2,58 pkt Wskaźnik Oczekiwań 105,80 pkt +3,58 pkt
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 lipca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.(PAP)
map/ asa/