W maju bezrobocie spadło, ale nie przez prace sezonowe

Maj był kolejnym miesiącem spadku bezrobocia w Polsce. Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 12,5 proc.

W maju bezrobocie spadło, ale nie przez prace sezonowe
Źródło zdjęć: © © baloon111 - Fotolia.com

Zdaniem ekspertów Work Service poprawa na rynku pracy nie jest związana tylko z sezonowością. Ten pozytywny trend będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach, a liczba osób bez pracy będzie nadal maleć.

GUS podał dziś, że stopa bezrobocia wynosiła w maju 12,5 proc. Liczba zarejestrowanych bezrobotnych w Polsce spadła do 1986,7 tys. osób w porównaniu z 2176,3 tys. w analogicznym okresie roku poprzedniego. Do urzędów pracy zgłoszono 66,8 tys. nowych ofert pracy, co oznacza wzrost w porównaniu zarówno z liczbą ofert z kwietnia bieżącego roku, jak i maja 2013 r. Na poprawę sytuacji na rynku pracy ma wpływ rozpędzająca się gospodarka, w tym także wzrost konsumpcji. Znacznej poprawie uległa sytuacja na rynku usług oraz w sektorze przemysłowym.

Po raz pierwszy od trzech lat obniżamy w trakcie roku naszą rekomendację, prognozując, że na koniec 2014 roku stopa bezrobocia utrzyma się na poziomie 12,25 proc. - mówi Tomasz Hanczarek, prezes zarządu Work Service SA. Obserwujemy duży wzrost liczby rekrutowanych pracowników zarówno na istniejące stanowiska, ale - co cieszy najbardziej- tworzone są także nowe miejsca pracy związane ze wzrostami zamówień oraz otwarciem nowych fabryk. Widzimy też znaczący wzrost zamówień od klientów z krajów UE. To znak, że poprawa sytuacji na rynku pracy nie jest związana tylko z sezonowością – dodaje Tomasz Hanczarek.

Wedle najnowszych danych GUS liczba osób pracujących poszukujących innej pracy zwiększyła się o 32 tys., tj. o 8,7 proc. Dla połowy z nich powodem poszukiwania nowego pracodawcy pozostaje chęć poprawy warunków finansowych. Obecnie znaczna poprawa sytuacji na rynku pracy odczuwalna jest w grupie specjalistów i inżynierów - już połowa z nich zamierza zmienić pracę. Osoby, które nie mają takich planów oczekują z kolei wzrostu płac. Ten trend możemy w najbliższych 12 miesiącach obserwować także w grupie pracowników produkcyjnych.

Pozytywne zmiany na rynku pracy obserwujemy już od początku roku. Poprawa koniunktury zmobilizuje pracodawców do podwyżek płac. Trudno będzie w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy nie ulec presji ze strony pracowników i uniknąć wzrostu wynagrodzeń, podczas gdy ilość zamówień w firmach wyraźnie się zwiększyła. W przeciwnym razie pracodawcy muszą liczyć się z większą rotacją pracowników i podniesieniem kosztów, w tym m.in. na dofinansowanie dowozów pracowników – dodaje Krzysztof Inglot, dyrektor działu rozwoju rynków w Work Service SA.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.