W maju nastroje konsumentów w górę - Pentor

20.05. Warszawa (PAP) - W maju nastroje konsumentów poprawiły się, indeks nastrojów konsumenckich wzrósł, a jego wartość wyniosła minus 21,0 wobec minus 25,9 pkt miesiąc wcześniej...

20.05.2011 | aktual.: 20.05.2011 14:08

20.05. Warszawa (PAP) - W maju nastroje konsumentów poprawiły się, indeks nastrojów konsumenckich wzrósł, a jego wartość wyniosła minus 21,0 wobec minus 25,9 pkt miesiąc wcześniej - podał w piątek Pentor.

"Znacząca poprawa sentymentu wystąpiła jednak głównie w wymiarze makro, w opiniach na temat stanu i perspektyw polskiej gospodarki (wzrost o 8 punktów procentowych, z minus 31,9 do minus 23,9). W wymiarze mikro, w postrzeganiu stanu i perspektyw sytuacji finansowej gospodarstw domowych, wzrost jest dużo słabszy, bo 1,7 pp (z minus 19,9 na minus 18,2)" - czytamy w komentarzu.

"Przewaga pesymistów nad optymistami w ocenie obecnego stanu gospodarki zmniejszyła się z 31 do 21 punktów proc., a w prognozach jej rozwoju w ciągu najbliższych 12 miesięcy z 18 do 9 punktów proc. Nieznacznie natomiast zmniejszyła się przewaga pesymistów nad optymistami zarówno w ocenie stanu finansów gospodarstwa domowego ( z 32 do 30 punktów proc.), jak i oczekiwań dotyczących szans poprawy w ciągu roku ( do 7 z wcześniejszych 8)" - napisano w komentarzu.

"Poprawa sentymentu konsumentów może wynikać z wyciszenia publicznego sporu o faktycznym stanie finansów państwa, ograniczenia tempa wzrostu cen paliw i żywności (zwłaszcza cukru), utrzymującej się dość dużej dynamiki wzrostu wynagrodzeń i nie pogarszającej się sytuacji na rynku pracy. Poprawie nastrojów sprzyjał niewątpliwie także okres wydłużonego wypoczynku w pierwszych dniach maja" - dodano.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 9-16 maja 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.

wartość IV zmiana mdm

.
PESK - -23,9 pkt +8,0 pkt
.
OGD - -18,2 pkt +1,7 pkt
.
PENKON - -21,0 pkt +4,9 pkt
.
PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.
.
OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych
.
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.

(PAP)

map/ asa/

Źródło artykułu:PAP
finanseankietyusługi
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)