W Polsce coraz więcej ekskluzywnych marek

Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla znanych
międzynarodowych marek. W zeszłym roku swoje salony otworzyło prawie 40 z nich. Zdaniem analityków,
marki te przyciąga nad Wisłę duży potencjał rynku.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | FREDERICK FLORIN

W 2011 r. spośród marek średniego koszyka cenowego swoją działalność w Polsce zainaugurowały m.in.: Toys"R"Us (artykuły dziecięce), GAP (moda), Foot Locker (obuwie), Desigual (moda), Dorothy Perkins (moda), Lindex (moda), Jula (artykuły domowe).

Otwarcie warszawskiego Domu Mody vitkAc, w budynku Wolf Bracka w Warszawie, pozwoliło zadebiutować na polskim rynku wielu markom luksusowej mody m.in.: Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Lanvin.

Zdaniem Edyty Potery z firmy doradczej Jones Lang LaSalle, Polska jest na arenie międzynarodowej coraz częściej postrzegana odrębnie od pozostałych krajów tego regionu Europy. Przedstawiciele międzynarodowych marek, obserwując sytuację gospodarczą przekonują się o stabilności polskiej gospodarki oraz o dobrych perspektywach jej rozwoju.

- Dlatego też w ubiegłym roku w naszym kraju pojawili się tacy giganci rynku jak GAP, Foot Locker czy Toys"R"Us - podkreśla Potera. Jej zdaniem polski rynek jawi się jako potencjalny rynek wzrostu. Dodatkowo, ze względu na wielkość kraju i liczbę ludności, są duże możliwości rozwoju na wielu mniejszych rynkach poza Warszawą.

Według Agnieszki Olszewskiej z firmy doradczej Cushman & Wakefield, coraz większego przekonania do polskiego rynku nabierają marki brytyjskie. - Dlatego mogliśmy w ostatnim czasie obserwować silną ekspansję marek takich jak Mothercare, a za moment powiększy się liczba sklepów Top Shop, Dorothy Perkins czy The Body Shop - powiedziała PAP Olszewska.

Dodała, że jest wiele brytyjskich marek, które oficjalnie wciąż nie ujawniają swoich planów, ale wiadomo, że bacznie przyglądają się rynkowi polskiemu i robią analizy.

Coraz większym zainteresowaniem Polska cieszy się wśród amerykańskich handlowców, co potwierdziła ekspansja marki TK Maxx, debiut marki GAP czy Toys"R"Us. Natomiast bardzo ostrożnie podchodzą do naszego rynku droższe marki niemieckie.

- W pionierskiej fazie rozwoju naszego rynku rozwijały się głównie marki francuskie, hiszpańskie, skandynawskie, niemieckie, włoskie. Obecnie są także pojedyncze próby nadchodzące z innych rynków, jak tureckie LC Waikiki czy szerokie plany ekspansji rosyjskich marek obuwniczych - podkreśla Olszewska.

Zdaniem analityków handlowcy wybierają rynki, na których wciąż jest wiele do zrobienia. Ponadto sieci handlowe chętniej lokują się tam, gdzie już mają wypróbowany rynek, gdzie przyjmowane są entuzjastycznie ze względu na podobieństwa kulturowe. Handlowcy obserwują także działania firm konkurencyjnych, a ich dobre rezultaty, systematyczny rozwój, utwierdzają w wyborze Polski na kolejny atrakcyjny rynek zbytu.

- Myślę, że duże znaczenie ma także obraz naszego społeczeństwa. A ludzie coraz więcej podróżują, są świadomi marek istniejących w Europie i poza nią - powiedziała Olszewska. Dodała, że polscy klienci są otwarci na nowości i bardzo chętnie przyjmują nową ofertę, która czasem jest specjalnie dostosowywana do ich wymagań. (PAP)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę