W tym roku leasing rośnie na autach z kratką
Od stycznia do września firmy leasingowe sfinansowały zakupy przedsiębiorstw za 18,1 mld zł. To wynik o 9 procent lepszy niż rok wcześniej.
Po dziewięciu miesiącach wartość finansowania ruchomości wyniosła ponad 17 mld zł (wzrost o 14 proc.), a nieruchomości nieco ponad 1 mld zł (spadek o 38 proc., choć w samym III kwartale był wzrost). Firmy leasingowe przewidują, że ostatni kwartał tego roku będzie dla nich najlepszy. Wzrost w porównaniu z IV kwartałem 2009 r. ma wynieść ponad 19 proc.
Maszyny czekają na ożywienie
W segmencie ruchomości rynek napędza nieustająco duży popyt na auta z kratką przed planowanymi zmianami w odliczeniu VAT od tych pojazdów. Wyraźny wzrost obrotów widać też w sektorze samoloty, statki, kolej. Dzieje się tak za sprawą współpracy z samorządami i pojedynczych transakcji na leasing taboru szynowego o dużej wartości jednostkowej.
Nie widać natomiast jeszcze wyraźnego ożywienia w maszynach (wzrost o 5 proc., do 6,1 mld zł). Firmy leasingowe oczekują ożywienia w tym segmencie dopiero w końcówce roku wraz z rosnącym wykorzystaniem mocy produkcyjnych. Wartość sfinansowanych w tym roku przez firmy leasingowe zakupów maszyn jest w coraz większym stopniu wspierana przez pożyczki. Firmy udzieliły ich w tym roku na kwotę ponad 1 mld zł. Przekłada się to na rosnący udział maszyn dla rolników oraz sprzętu medycznego w nowej sprzedaży (tego typu asortyment jest finansowany głównie pożyczkami).
Co planują firmy
Branża zwiększyła nieco prognozę na ten rok. Według jej szacunków wartość udzielonego finansowania sięgnie 25,7 mld zł. Rynek zanotuje więc 12-proc. wzrost. W przyszłym roku dynamika ma wynieść ok. 10-proc. Oznaczałoby to wynik na poziomie 28,4 mld zł. Zapytaliśmy firmy, jak szacują sprzedaż w tym roku. 12 z nich (łącznie mają ok. 60-proc. udział w rynku) planuje, że ich obroty wzrosną średnio o 10 proc.
Najwyższy wzrost wśród firm, które przekazały dane, prognozuje Raiffeisen Leasing – o 37 proc. To m.in. efekt niskiej bazy. W ub.r. spółka obniżyła aktywność. – Nasz cel to osiągnięcie 600 mln euro, czyli – przy obecnym kursie – ok. 2,35 mld zł – mówi Andrzej Filipek, dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży i marketingu w Raiffeisen Leasing Polska.
Wzrost o 4 proc., do 1,4 mld zł, planują spółki leasingowe BZ WBK. – Chcemy utrzymać pozycję lidera w sprzedaży usług finansowych dla rolnictwa oraz zwiększać sprzedaż w branży medycznej. Priorytetowo traktujemy także segment leasingu pojazdów – mówi Tomasz Sęba, dyrektor sprzedaży spółek leasingowych BZ WBK.
Na maszyny rolnicze i medyczne oraz przyczepy i pojazdy zarówno dla transportu ciężkiego, jak i lekkiego stawia VB Leasing. Krzysztof Famulski, członek zarządu VB Leasing Polska, zakłada jednak, że wartość sprzedaży w tym roku osiągnie poziom 2009 r.
Z kolei Mariusz Kurzac, prezes ING Lease, mówi, że ten rok nie jest okresem maksymalizacji sprzedaży dla spółki, którą kieruje, lecz ograniczania złych długów i rezerw. Wartość finansowania może spaść nawet o jedną trzecią w porównaniu z 2009 r.
PARKIET
Katarzyna Ostrowska