Ważą się losy kierowców w Warszawie. Zdecydują, czy kolejni mają płacić

Na czwartkowej sesji radni zadecydują m.in. o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Projekt uchwały zakłada również zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.

Warszawscy radni zdecydują ws. strefy płatnego parkowaniaWarszawscy radni zdecydują ws. strefy płatnego parkowania
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

W projekcie uchwały zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny jak 10 lat temu. Tak się kończy wojna dyskontów

Płatne parkowanie na Mokotowie. Warszawa zdecyduje

Z projektowanego dokumentu wynika, że strefa płatnego parkowania w Warszawie ma zostać rozszerzona o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.

Wszystko dlatego, że parkowanie własnego samochodu na Mokotowie nie należy do najłatwiejszych zadań. Z badań przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich wynika, że na nowo planowanym obszarze SPPN w nocy pozostaje na nich tylko 4735 pojazdów, a legalnych miejsc do parkowania jest łącznie 8355. Jak podaje "Forsal", szacuje się, że w ciągu dni roboczych obłożenie parkingów dochodzi do 140 proc.

Rozszerzenia strefy płatnego parkowania domagają się m.in. mieszkańcy osiedla Wierzbno, którzy przygotowali petycję online.

"Chcemy legalnie parkować, wnosząc opłaty abonamentowe i jednocześnie wiedzieć, że po powrocie do domu znajdziemy miejsca dla naszych samochodów. Długotrwałe poszukiwanie wolnego miejsca to zwiększona emisja spalin i hałasu, zaś darmowe parkowanie zachęca do pozostawiania pojazdów na dłuższy czas" - argumentują mieszkańcy.

Mokotów uchodzi za dobrze skomunikowaną dzielnicę - mieszkańcy mogą bowiem korzystać z tramwajów, autobusów, a także linii metra M1. Jedną z najnowszych inwestycji jest linia tramwajowa przez Sielce na Wilanów.

Abonament i zwolnienie z opłat

Drugim założeniem projektu uchwały jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 m od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 m i do 8 parkomatów w pobliżu (do 150 m).

W projekcie uchwały jest też propozycja zwolnienia z opłat za parkowanie na obszarze SPPN pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, a także zwiększenie opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności.

Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 r. na miejsce postojowe, wyniósł około 4177 zł (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych przyniesie dochód powyżej 27 mln zł.

Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln zł w kolejnych latach.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Warszawa działa nie tylko w obszarze stref płatnego parkowania. Od 1 lipca 2024 r. w stolicy zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT). Obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających dzielnic.

Wprowadzając tego typu strefy, miasta chcą walczyć z zatłoczeniem ulic oraz spalinami. Na mocy nowych przepisów ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.

Przez pierwsze 3,5 roku z przepisów zwolnieni są mieszkańcy Warszawy rozliczający w niej podatki. Z wyliczeń stolicy wynika, że wymogi dotyczą tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.

Wybrane dla Ciebie

Obajtek obiecał. Orlen buduje. Wielka inwestycja uratuje miasteczko?
Obajtek obiecał. Orlen buduje. Wielka inwestycja uratuje miasteczko?
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"