Ważą się losy kierowców w Warszawie. Zdecydują, czy kolejni mają płacić
Na czwartkowej sesji radni zadecydują m.in. o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Projekt uchwały zakłada również zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.
W projekcie uchwały zaproponowano rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny jak 10 lat temu. Tak się kończy wojna dyskontów
Płatne parkowanie na Mokotowie. Warszawa zdecyduje
Z projektowanego dokumentu wynika, że strefa płatnego parkowania w Warszawie ma zostać rozszerzona o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.
Wszystko dlatego, że parkowanie własnego samochodu na Mokotowie nie należy do najłatwiejszych zadań. Z badań przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich wynika, że na nowo planowanym obszarze SPPN w nocy pozostaje na nich tylko 4735 pojazdów, a legalnych miejsc do parkowania jest łącznie 8355. Jak podaje "Forsal", szacuje się, że w ciągu dni roboczych obłożenie parkingów dochodzi do 140 proc.
Rozszerzenia strefy płatnego parkowania domagają się m.in. mieszkańcy osiedla Wierzbno, którzy przygotowali petycję online.
"Chcemy legalnie parkować, wnosząc opłaty abonamentowe i jednocześnie wiedzieć, że po powrocie do domu znajdziemy miejsca dla naszych samochodów. Długotrwałe poszukiwanie wolnego miejsca to zwiększona emisja spalin i hałasu, zaś darmowe parkowanie zachęca do pozostawiania pojazdów na dłuższy czas" - argumentują mieszkańcy.
Mokotów uchodzi za dobrze skomunikowaną dzielnicę - mieszkańcy mogą bowiem korzystać z tramwajów, autobusów, a także linii metra M1. Jedną z najnowszych inwestycji jest linia tramwajowa przez Sielce na Wilanów.
Abonament i zwolnienie z opłat
Drugim założeniem projektu uchwały jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 m od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 m i do 8 parkomatów w pobliżu (do 150 m).
W projekcie uchwały jest też propozycja zwolnienia z opłat za parkowanie na obszarze SPPN pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne, a także zwiększenie opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności.
Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 r. na miejsce postojowe, wyniósł około 4177 zł (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych przyniesie dochód powyżej 27 mln zł.
Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln zł w kolejnych latach.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Warszawa działa nie tylko w obszarze stref płatnego parkowania. Od 1 lipca 2024 r. w stolicy zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT). Obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających dzielnic.
Wprowadzając tego typu strefy, miasta chcą walczyć z zatłoczeniem ulic oraz spalinami. Na mocy nowych przepisów ograniczony został wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
Przez pierwsze 3,5 roku z przepisów zwolnieni są mieszkańcy Warszawy rozliczający w niej podatki. Z wyliczeń stolicy wynika, że wymogi dotyczą tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.