Wchodzi w życie nowela ustawy o autostradach i funduszu drogowym
W czwartek wchodzi w życie nowela ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Likwiduje ona działającą przy ministrze odpowiedzialnym za transport Radę ds. Autostrad oraz Państwową Radę Nieruchomości, która istniała przy ministrze ds. budownictwa.
03.07.2014 | aktual.: 03.07.2014 07:30
"Od 2009 r. Państwowa Rada Nieruchomości jest nieobsadzona, a Rada do Spraw Autostrad w ostatnich latach zbierała się kilkukrotnie" - podkreślono w Ocenie Skutków Regulacji dot. noweli.
Do zadań Rady do Spraw Autostrad należało opiniowanie zagadnień dotyczących autostrad, m.in. projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz wyników kwalifikacji wstępnej. Członków Rady powoływał i odwoływał minister.
Potrzebę likwidacji tego ciała uzasadniono m.in. tym, że zdecydowana większość planowanych autostrad ma już ustalone trasy.
Natomiast Państwowa Rada Nieruchomości działała do czasu wejścia w życie zarządzenia ministra infrastruktury z końca 2009 r. dot. regulaminu tej Rady. Od tego czasu - z uwagi na niepowołanie składu osobowego - nie odbyło się żadne posiedzenie tego organu.
Autorzy noweli wskazywali, że po jej wejściu w życie minister będzie polegał na "opiniach uznanych autorytetów w danej dziedzinie bądź opracowaniach ośrodków akademickich specjalizujących się w gospodarce nieruchomościami". "Umożliwi to uelastycznienie procesu pozyskiwania przez ministra opinii w zakresie gospodarowania nieruchomościami, a tym samym przyczyni się do podejmowania decyzji w warunkach lepszej informacji o rynku nieruchomości" - przekonywali.
Nowela porządkuje też kwestie związane z przekazywaniem na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad opłat pobieranych za wydawanie zezwoleń zagranicznych na wykonanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub osób.
Pieniądze te mają być przeznaczane na budowę i utrzymanie dróg krajowych oraz na potrzeby gromadzenia danych o drogach publicznych i sporządzania informacji o sieci dróg publicznych, jak również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i budowy autostrad.
Nowe przepisy uchylają też upoważnienie dla ministra właściwego do spraw transportu do wydawania - w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska - rozporządzenia określającego warunki zadrzewiania terenów wzdłuż dróg. Warunki te mają być określane bezpośrednio przez zarządców dróg.