We wrześniu nastroje konsumenckie kolejny raz się pogorszyły - IPSOS
06.10. Warszawa (PAP) - We wrześniu spadek Wskaźnika Optymizmu Konsumentów WOK był jeszcze większy niż miesiąc wcześniej. Wskaźnik osiągnął wartość 87,2 pkt, co z jednej strony...
06.10.2010 | aktual.: 06.10.2010 15:08
06.10. Warszawa (PAP) - We wrześniu spadek Wskaźnika Optymizmu Konsumentów WOK był jeszcze większy niż miesiąc wcześniej. Wskaźnik osiągnął wartość 87,2 pkt, co z jednej strony odpowiada najwyższemu wynikowi ubiegłorocznemu, z drugiej natomiast jest to też najniższy wynik osiągnięty w tym roku - wynika z komunikatu IPSOS.
"Obecna zmiana jest spowodowana jednoczesnym, wyraźnym spadkiem dwóch składowych WOK: Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-5,2 pkt.) oraz Wskaźnika Skłonności do Zakupów (-5,5 pkt.). Ocena Klimatu Gospodarczego jest na poziomie 75,4 pkt., zaś Skłonności do Zakupów osiągnęła 95,1 pkt." - napisano w komunikacie.
"Więcej Polaków niż miesiąc wcześniej (+3,4 pkt. proc.) uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, podobny pesymizm dotyczy także przyszłości krajowej gospodarki. Pogorszyła się również ocena dotychczasowych zmian gospodarczych, które zaszły w ciągu ostatniego roku. Już 41 proc. z nas jest zdania, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu, a tylko 11 proc., że się poprawiła. Gorzej oceniamy także swoją sytuację materialną względem sytuacji ubiegłorocznej i mniej liczymy na jej poprawę. Obecnie wierzy w nią tylko 19 proc. Polaków. Większość (52 proc.) uważa, że nie ulegnie ona zmianie" - dodano.
"Jedyną pozytywną zmianą nastrojów konsumenckich są trochę mniejsze obawy o tempo wzrostu cen, niż te obserwowane w ubiegłym miesiącu, co związane było z zapowiedziami podwyżki podatku VAT" - zaznaczono w komunikacie.
Poniżej wskaźniki:
wrzesień 2010 zmiana
.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 87,17 pkt -5,39 pkt
Klimat Gospodarczy: 75,42 pkt -5,24 pkt
Skłonność do Zakupów: 95,01 pkt -5,49 pkt
Wskaźnik Bieżący 77,98 pkt -5,12 pkt
Wskaźnik Oczekiwań 91,48 pkt -6,23 pkt
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 września 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. (PAP)
fdu/ asa/