Wieciech: w Polsce spada popyt na paliwa ciekłe

2014 rok był kolejnym rokiem spadku oficjalnego popytu na paliwa ciekłe w Polsce - powiedział w poniedziałek prezes biura Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) Leszek Wieciech, otwierając w poniedziałek debatę w PAP o polskim rynku paliwowym.

16.03.2015 14:35

Jak zaznaczył prezes - dyrektor generalny biura POPiHN, spadek popytu na paliwa ciekłe w naszym kraju utrzymuje się trzeci rok z rzędu.

Wieciech poinformował ponadto, że spadki cen ropy na rynkach światowych spowodowały spadek cen detalicznych na stacjach paliw. "Nie jesteśmy (jeszcze) na etapie nasycenia rynku, jak niektóre państwa Europy Zachodniej" - zaznaczył.

Zmiany na polskim rynku paliwowym związane z sytuacją makroekonomiczną, perspektywy cenowe i sposoby przeciwdziałania szarej strefie w tym sektorze, to główne tematy poniedziałkowej debaty "Perspektywy rozwoju polskiego rynku paliwowego - wyzwania i bariery".

Uczestnicy spotkania omówią sytuację na rynku naftowym; w tym zjawisko gwałtownego spadku notowań cen ropy i co z tego wynika dla polskich firm branży paliwowej, zarówno na rynku hurtowym i detalicznym. Goście wymienią też poglądy na bezpieczeństwo zaopatrzenia Polski w paliwo i ropę w kontekście konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, kierunki importu tego surowca, skutecznej kontroli jakości paliwa i rozwoju produkcji biopaliwa.

Debata będzie też okazją do pierwszego podsumowania krajowego rynku paliw w 2014 roku. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) za trzy kwartały ubiegłego roku zapotrzebowanie na olej napędowy utrzymywało się na tym samym poziomie, co w analogicznym okresie 2013 roku, ale popyt na benzynę spadł o ok. 3 proc.

Publikując pod koniec roku te dane POPiHN wskazywał na wciąż utrzymujące się zjawisko szarej strefy w handlu paliwami. Uczestnicy debaty podsumują też skuteczność wdrożenia przyjętych w ub. roku przepisów mających zapobiegać temu zjawisku. Chodzi m.in. o ustawowy obowiązek składania kwoty 10 mln zł jako zabezpieczenia przy uzyskaniu koncesji na produkcję i obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Choć ten przepis wywołał wiele kontrowersji, to znalazł się w ustawie, gdyż w przypadku przywozu paliwa z zagranicy w celu wprowadzenia go do obrotu, przestępstwa podatkowe występują najczęściej.

Nielegalny obrót paliwami oznacza straty nie tylko dla firm uczciwie działających na rynku, ale przede wszystkim dla budżetu państwa. W 2013 roku szacowano je na 4,3-5,8 mld zł.

Debatę można śledzić online na stronie www.pap.pl oraz www.centrumprasowe.pap.pl w godzinach 14.00 -16.00

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)