Wielkie sprzątanie na kolei. Jak PKP Intercity zarobiły miliony?

Wielkie sprzątanie na kolei. PKP Intercity uznało, że w halach, gdzie przeprowadzane są przeglądy pociągów, należy wreszcie poukładać narzędzia i posprzątać stanowiska pracy.

Wielkie sprzątanie na kolei. Jak PKP Intercity zarobiły miliony?
Źródło zdjęć: © Eastnews | ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER
Agata Kalińska
538

Wielkie sprzątanie na kolei. PKP Intercity uznały, że w halach, gdzie przeprowadzane są przeglądy pociągów, należy wreszcie poukładać narzędzia i posprzątać stanowiska pracy. Na efekty porządków nie trzeba było długo czekać. Kolejarze wywieźli 300 ton złomu, a przy okazji znaleźli zapomniany tor i różne inne skarby.

PKP Intercity wdrażają w zapleczach, gdzie są przeprowadzane przeglądy i drobne naprawy pociągów, tzw. lean menagement - czyli system zarządzania opracowany przez koncern Toyota. W skrócie chodzi o to, żeby ograniczyć marnotrawstwo i zwiększyć wydajność pracy. Polski przewoźnik to co prawda nie japońska Toyota, ale szacuje, że uproszczenie procedur już przyniosło mu oszczędności sięgające niemal 7,5 mln zł. A to ma być dopiero początek.

Jak PKP Intercity upraszczają procedury? Na przykład sprzątając stoliki z narzędziami. Wcześniej wyglądały tak:

Obraz

źródło: PKP Intercity

Teraz natomiast stanowisko pracy wygląda tak:

Obraz

źródło: PKP Intercity

- To stojak, który zrobili pracownicy. Prawdopodobnie z tego, co znaleźli, sprzątając. Przy okazji tego sprzątania wywieźliśmy 300 ton złomu - opowiada prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. - Na sprzedaży tego złomu zarobiliśmy 3 mln zł - dodaje.

Wywożąc złom i śmieci z hali na warszawskim Grochowie, kolejarze odkryli tor, o istnieniu którego zapomnieli. - Znaleźliśmy też części do pojazdów, które nie jeżdżą w PKP Intercity od lat - mówi prezes. - A złotego pociągu nie znaleźliście? - pytamy. - Nie, tego akurat nie - odpowiada.

Złotego pociągu może na Grochowie ani w innych zapleczach PKP Intercity nie ma, ale za to są stare lokomotywy i wagony, których już nie opłaca się reperować. Stały więc i rdzewiały w krzakach. A właściwie - jak mówią kolejarze - na torach odstawczych. Część też już poszła na złom. Spółka zarobiła na tym 18 mln zł.

Wybrane dla Ciebie

To koniec elbląskiej odlewni. Ministerstwo pozbawia złudzeń
To koniec elbląskiej odlewni. Ministerstwo pozbawia złudzeń
Pryszczyca. Polski park narodowy wprowadza środki zapobiegawcze
Pryszczyca. Polski park narodowy wprowadza środki zapobiegawcze
Dramat psów z pseudohodowli. Gwiazda chce adoptować jednego z 34
Dramat psów z pseudohodowli. Gwiazda chce adoptować jednego z 34
Co ze świętem w sobotę? Oto wytyczne dla pracodawców
Co ze świętem w sobotę? Oto wytyczne dla pracodawców
Nie chcą wiatraków w gminie. Spór na Mazurach
Nie chcą wiatraków w gminie. Spór na Mazurach
Odrażające odkrycie służb. 15 tys. ton papryki jechało do Polski
Odrażające odkrycie służb. 15 tys. ton papryki jechało do Polski
42 godziny bez przerwy. Na forach pracowników Biedronki wrze
42 godziny bez przerwy. Na forach pracowników Biedronki wrze
Przez dwa miesiące nic nie zwróciło uwagi. Stracił ponad 400 tys. zł
Przez dwa miesiące nic nie zwróciło uwagi. Stracił ponad 400 tys. zł
Poczta ściga za abonament. Dziesiątki tysięcy wezwań dla dłużników
Poczta ściga za abonament. Dziesiątki tysięcy wezwań dla dłużników
Nowa oferta PKP Intercity. Bilet za 2 zł Warszawie, oto warunki
Nowa oferta PKP Intercity. Bilet za 2 zł Warszawie, oto warunki
Zapaść w małych sklepach. Słabe wyniki przez... kalendarz
Zapaść w małych sklepach. Słabe wyniki przez... kalendarz
Koniec z kopertami? Strzykawki to nowy komunijny trend
Koniec z kopertami? Strzykawki to nowy komunijny trend