Trwa ładowanie...
d3g9hh3
17-09-2008 07:44

Woda mineralna podbija nasze stoły

Polacy piją coraz więcej wody mineralnej i źródlanej - to kolejny obyczaj, który przywozimy do kraju z zagranicznych wojaży. W produkcji wód jesteśmy już piątą potęgą w Europie.

d3g9hh3
d3g9hh3

Polacy piją coraz więcej wody mineralnej i źródlanej - to kolejny obyczaj, który przywozimy do kraju z zagranicznych wojaży. W produkcji wód jesteśmy już piątą potęgą w Europie.

Mimo że chłodne lato nie sprzyjało sprzedaży napojów, z obliczeń firmy badawczej Euromonitor International wynika, że do końca 2008 r. Polacy wydadzą na wodę mineralną 3,1 mld zł. To 400 mln więcej niż przed rokiem. W następnych latach rynek ma rosnąć w tempie 200 mln zł rocznie. Dlaczego pijemy coraz więcej? Woda mineralna uchodzi za napój zdrowy i naturalny, a w Polsce upowszechnia się podpatrzona na Zachodzie moda na zdrowy tryb życia. Do picia mineralnej jesteśmy też mocno namawiani przez telewizyjne reklamy - największe koncerny przeznaczają na ten cel nawet po 20 mln zł rocznie.

|

d3g9hh3

Polskim rynkiem rządzą wielkie międzynarodowe firmy, które przejęły kluczowe rodzime marki. Liderem jest Danone, który ma w ofercie najlepiej sprzedającą się polską wodę mineralną Żywiec Zdrój (ok. 16 proc. udziału w rynku). W czołówce są też Nestlé (Nałęczowianka) i Coca-Cola (Kropla Beskidu). Na lidera wśród mniejszych producentów wyrósł Nałęczów Zdrój, producent Cisowianki. Obecnie jest to druga marka na rynku.

Każdego roku z taśm naszych rozlewni zjeżdża 2,35 mld litrów wody, z czego ok. 10 proc. trafia na eksport (głównie do USA, Kanady i Niemiec), a reszta do naszych sklepów. Money.pl podaje, że przeciętny Polak wypija rocznie 61 litrów wody mineralnej. To o 20 litrów więcej niż 10 lat temu.

Rynek wciąż jest bardzo perspektywiczny. Choć mineralnej pijemy coraz więcej, to nadal pozostajemy daleko w tyle za Europą. Przeciętny mieszkaniec naszego kontynentu wypija rocznie 105 litrów. Żyjący w gorącym klimacie Włoch - aż 198 litrów. W Polsce mineralna przegrywa też na razie z alkoholem. 3 mld zł wydane na wodę to niewiele w porównaniu z 21 mld zł przeznaczanymi każdego roku na wódkę, wino i piwo.

POLSKA Gazeta Krakowska
Tomasz Dąbrowski

d3g9hh3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3g9hh3