Wójcik: robiąc zakupy, będziemy mieli te same prawa w całej UE

Ustawa o prawach konsumenta będzie bardzo podobna we wszystkich krajach UE - mówi PAP członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) Grzegorz Wójcik. Jak podkreśla, dzięki temu robiąc zakupy, będziemy traktowani tak samo w całej UE.

10.10.2014 13:35

"Z perspektywy makroekonomicznej to dobra ustawa, bo w każdym kraju unijnym będzie obowiązywać praktycznie w 99 proc. Ustawa ma różne opcje regulacyjne w różnych krajach, ale będzie bardzo podobna. To oznacza, że niezależnie czy będziemy kupować w Polsce, Czechach, Bułgarii czy w Niemczech możemy spodziewać się tego samego. To jest absolutnie największy plus" - zaznaczył Wójcik.

Członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) zwrócił uwagę na największą - jego zdaniem - zmianę w ustawie, zauważalną dla konsumentów. Od 25 grudnia umowy zawierane przez telefon będą nieważne do momentu, kiedy konsument nie potwierdzi jej na trwałym nośniku, czyli np. na papierze lub mailem, w którym znajdzie się załącznik do umowy - tłumaczył.

Jak mówił, w praktyce oznacza to tyle, że po zawarciu umowy na telefon, w wersji papierowej czy elektronicznej, musi jej treść dotrzeć do konsumenta, a on musi to potwierdzić. "Jeśli będziemy mieli do czynienia z papierem, to rzadko będzie się to odbywało tego samego dnia. W praktyce wejście takiej umowy w życie może zostać opóźnione o co najmniej dwa dni. Jeżeli dokument będzie w wersji elektronicznej, to oczywiście nie będzie problemu" - wyjaśnił.

Wójcik zauważył, że przedsiębiorcy będą mieli dużo obowiązków informacyjnych wobec klientów. "Spowodują one, że praktycznie wszystkie serwisy zmienią swój wygląd. Będą bardziej przejrzyste pod kątem informacyjnym dla osób, które dokonują zakupów (w sieci - PAP)" - zaznaczył.

"Trochę się boimy o to, czy wszyscy sobie z tym poradzą i zdążą do 25 grudnia" - dodał.

Według Wójcika wiele zapisów ustawy oznacza dla przedsiębiorców dodatkowe koszty. "Chociażby samo dostosowanie się do przepisów. To nie jest tylko i wyłącznie kwestia tego, że coś zmienimy na stronie (internetowej - PAP). To jest w wielu kwestiach zmiana wewnętrznego procesu, w jaki sposób postępuje się z klientem. To jest duża zmiana w organizacji" - ocenił.

Członek zarządu IGE odniósł się ponadto do zmian dotyczących samego procesu zwrotu towarów. "Dobra zmiana dla przedsiębiorców polega na tym, że będzie można pomniejszyć wartość towaru, jeśli on zostanie zwrócony w sposób nienależyty, tzn. będzie uszkodzony. Ale z kolei to też będzie rodziło trudności po stronie potencjalnych sporów co do tego, w jaki sposób oszacować wartość takiej szkody" - zauważył.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)