Wojna cenowa. Nowa odsłona

Grupa Muszkieterów, właściciel marki Intermarche, dołącza do wojny cenowej na rynku detalicznym w Polsce. Sieć obniżyła ceny najbardziej popularnych artykułów nawet o 40 proc. i - jak przyznaje jej szef Marek Feruga - rzuca w ten sposób wyzwanie Biedronce i Lidlowi.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Krzysztof Nawrot

- Kampania "Wielka rewolucja cenowa Intermarché" na wzór rewolucji francuskiej to nasza pierwsza reakcja na to, co aktualnie dzieje się na polskim rynku. Zamierzamy obniżyć ceny najbardziej popularnych i najlepiej rotujących artykułów. Ceny niektórych spadną nawet o 40 proc. - powiedział serwisowi portalspozywczy.pl Feruga.

Jego zdaniem polscy konsumenci wydają teraz mniej na zakupy, więc trzeba im zaoferować to, czego oczekują - niskich cen. Zaznacza jednak, że Grupa Muszkieterów nie chce obierać kursu w kierunku dyskontów. - To, że obniżyliśmy ceny nie oznacza, że chcemy obrać kurs w kierunku dyskontów. Pozostajemy siecią supermarketów, natomiast widząc co się dzieje na rynku wprowadzamy agresywną politykę cenową. Chcemy być konkurencyjni w stosunku każdego podmiotu na rynku - powiedział prezes.

Również Tesco, druga firma handlowa co wielkości obrotów na polskim rynku, ogłosiła, że w swoich 450 placówkach obniża ceny nawet 5 tys. produktów. W niektórych przypadkach obniżki sięgną nawet 30 proc. - Kampania jest zaplanowana na dwa miesiące, jednak stale będziemy pokazywać klientom, że nasze ceny są wyjątkowo konkurencyjne - zapowiadają przedstawiciele brytyjskiej sieci. Najpopularniejsze produkty, jak bułki, jogurty czy woda, będą tańsze o 10 proc.

Wakacyjne akcje promocyjne to już kolejny akt wojny cenowej, jaką wypowiedziały sobie największe sieci handlowe na początku roku. Kilka miesięcy temu Auchan, Carrefour, Tesco i Żabka oficjalnie poinformowały, że zamierzają agresywnie walczyć o klientów, mocno obniżając ceny. Na początku roku prezes Tesco Czesław Grzesiak zapowiedział, że sieć nie ma zamiaru oddawać pola konkurencji. - Chcemy utrzymać pozycję na rynku, a pomogą nam w tym marka własna, zwiększenie liczby promocji, a także wiele innych działań, które będziemy prowadzić wspólnie z producentami - zapowiedział.

W tym samym kierunku poszedł Carrefour. Jean Anthoine, szef francuskiej sieci w Polsce, przyznaje, że należące do Francuzów sklepy odczuwają skutki powolnienia gospodarczego. Receptą jego zdaniem są obniżki cen produktów. - Obserwujemy tendencje kryzysowe na rynku. Nasza firma odczuła to szczególnie w listopadzie i grudniu ubiegłego roku. Teraz musimy przygotować się na najbliższe miesiące, zwłaszcza w kontekście bardzo silnej, w ostatnim czasie, ekspansji sieci harddyskontowych. W 2013 roku Carrefour będzie realizował strategię bardzo agresywnej polityki cenowej - zapowiedział.

Politykę cenową zrewidowała Żabka. Jej małe sklepy osiedlowe obniżyły ceny średnio o 15 proc. Sieć renegocjowała umowy z dostawcami, ograniczyła asortyment.

- Widzimy, co dzieje się - mówi Jacek Roszyk, prezes sieci Żabka. - Jeśli chcemy pozostać liderem na rynku zakupów małoformatowych, musimy zwiększyć udział produktów sprzedawanych pod markami własnymi - zapowiada.

Auchan najwcześniej zasygnalizował zmiany. Jesienią ubiegłego roku zapowiedział, że zamierza walczyć z Lidlem i Biedronką o pozycję najtańszej sieci na rynku.

- Wizja Auchan to sprzedawać jak najwięcej artykułów coraz taniej dla jak największej liczby klientów. To według nas jest definicja dyskontu w oczach klienta - mówi Dorota Patejko z Auchan Polska.

Sieć już od dłuższego czasu stawia na towary, które cieszą się największym wzięciem u klientów. - Naszym celem nie jest ani zmniejszanie, ani zwiększanie asortymentu, ale jego trafne dopasowanie do potrzeb. Średnio w każdym sklepie mamy nadal 60 tys. produktów w sprzedaży - mówi Patejko.

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje