Trwa ładowanie...
d3m7pnv
d3m7pnv

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w XI spadł o 1 pkt, gorsze oceny klimatu gosp. - Ipsos

30.11. Warszawa (PAP) - W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów zanotował spadek o 1 pkt osiągając poziom 88,2 pkt - wynika z sondażu Ipsos. Pogorszyły się także oceny klimatu...
Share
d3m7pnv

30.11. Warszawa (PAP) - W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów zanotował spadek o 1 pkt osiągając poziom 88,2 pkt - wynika z sondażu Ipsos. Pogorszyły się także oceny klimatu gospodarczego.

"Tak niewielka zmiana możne być interpretowana jako dalsza stabilizacja, po gwałtownym spadku nastrojów konsumenckich w sierpniu i wrześniu. Obecny wynik jest zbliżony do poziomu jaki wskaźnik osiągnął w listopadzie ubiegłego roku (obecny pomiar jest wyższy o 1,3 pkt)" - napisano w komunikacie.

Wskaźnik Klimatu Gospodarczego spadł o 2,7 pkt. i obecnie wynosi 75,7 pkt.

d3m7pnv

"Na tle miesięcznych wahań tego wskaźnika nie jest to zmiana duża, jednak od 3 miesięcy oceny klimatu gospodarczego są wyraźnie obniżone względem pierwszej połowy roku. U źródeł obecnie trwającego okresu obniżonych ocen sytuacji gospodarczej leżą najwyraźniej zapowiedzi podwyżki podatku VAT i rządowe plany redukcji zatrudnienia w administracji" - napisano.

"Choć w ostatnich miesiącach sytuacja się nieco ustabilizowała, to jednak brak informacji, które wyraźnie zmniejszyłyby obawy Polaków o losy krajowej gospodarki. Większość z nas (52 proc.) uważa, że sytuacja gospodarcza nie zmieni się w przyszłym roku, zaś co trzeci Polak obawia się, iż ulegnie ona pogorszeniu. Aktualny poziom ocen Klimatu Gospodarczego jest tylko o 1 pkt wyższy niż rezultat osiągnięty przed rokiem" - dodano.

Wskaźnik Skłonności do Zakupów nieznacznie wzrósł.

"Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostaje niemal dokładnie na poziomie z ubiegłego miesiąca, osiągając 96,5 pkt. Jest to wynik działania dwóch przeciwnych tendencji, których oddziaływania się znoszą. Z jednej strony mamy więcej osób, które zauważyły pogorszenie własnej sytuacji materialnej (o 3 pkt. proc.). Obecnie taką ocenę sytuacji podziela 28 proc. Polaków" - napisano.

d3m7pnv

"Z drugiej strony za wzrostem skłonności do zakupów przemawiają lepsze oceny bieżącego okresu ze względu na dokonywanie zakupów dóbr trwałego użytku: w ostatnim miesiącu wyraźnie zmalał odsetek konsumentów uważających obecny okres za niekorzystny na takie zakupy" - dodano.

Poniżej wskaźniki:

październik'10 listopad'10 zmiana

.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 89,18 pkt 88,18 pkt -1,00 pkt
Klimat Gospodarczy: 78,45 pkt 75,72 pkt -2,73 pkt
Skłonność do Zakupów: 96,33 pkt 96,48 pkt +0,15 pkt
Wskaźnik Bieżący 78,70 pkt 75,47 pkt -3,23 pkt
Wskaźnik Oczekiwań 95,03 pkt 93,53 pkt -1,50 pkt

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 14 listopada 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1005 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. (PAP)

fdu/ ana/

d3m7pnv

Podziel się opinią

Share
d3m7pnv
d3m7pnv