Ludwig Lidl i Josef Schwarz i ich Lidl
Drugą, obecnie najpopularniejszą w Polsce siecią handlową jest niemiecki Lid. Ta sieć sklepów, która podbiła już cały świat, to sukces rodzinnej przedsiębiorczości.
Zaczęło się od niewielkiej hurtowni owoców egzotycznych i produktów kolonialnych, założonej w latach 30. XX wieku przez drobnego przedsiębiorcę Josefa Schwarza i Ludwiga Lidla, emerytowanego nauczyciela, W latach 60. XX wieku zostaje otwarty pierwszy sklep wielkopowierzchniowy, a w roku 1973 powstaje pierwszy sklep pod marką Lidl.
Początkowo Lidl firmowany był przez Josefa Schwarza i Ludwiga Lidla. Dziś scheda po ojcu w całości przypada Dieterowi Schwarzowi, który dość szybko pozbył się konkurencji, odkupując od swojego wspólnika, Ludwiga Lidla, prawo do używania nazwy za jedyne 1000 marek. Nazwisko założycieli pominięto, gdyż "Schwarz Market", czyli czarny rynek, brzmiałoby bardzo niezręcznie.
Dziś Lidl jest obecny w 26 krajach na świecie. Do Polski zawitał w roku 2002. Posiada u nas około 630 dyskontów i zatrudnia około 15 tys. pracowników.
Majątek spadkobiercy założyciela sieci, Dietera Schwarza szacowany jest na 26,8 mld dol.