Wysoka kara dla włoskiej telewizji. Poszło o buty Travolty

Włoska telewizja publiczna RAI otrzymała karę w wysokości ponad 206 tysięcy euro. Wszystko z powodu występu Johna Travolty w sportowych butach z logo firmy podczas festiwalu w San Remo. Organ regulacyjny ds. mediów (AGCOM) uznał, że była to ukryta reklama.

Włoska telewizja ukarana przez buty Travolty
Włoska telewizja ukarana przez buty Travolty
Źródło zdjęć: © Getty Images
oprac. MAGL

25.07.2024 07:52

W lutym 2024 r. amerykański aktor znany m.in. z "Pulp Fiction" czy "Grease" był gościem specjalnym festiwalu piosenki, udzielił wywiadu na scenie i zatańczył do muzyki z filmów ze swoim udziałem. Na finał przed festiwalowym teatrem Ariston wykonał taniec "kaczuszki".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tuż po jego wizycie w San Remo zorientowano się, że Travolta miał białe buty z wyraźnym logo, które było widoczne w zbliżeniach kamer w czasie transmisji z San Remo.

Na początku włoskie gazety uznały jego występ za "żenujący". Jednak później wybuchł skandal w związku z zarzutami o niedozwoloną ukrytą reklamę. Właśnie zapadła decyzja w tej sprawie.

Kara za występ Travolty

To "nadzwyczaj poważne zdarzenie" - stwierdził urząd regulujący rynek mediów i za "naruszenie rozporządzeń dotyczących właściwego informowania o przekazach reklamowych" wymierzył RAI karę w wysokości 206 580 euro (ponad 884 tys. zł), czyli 20 razy wyższą niż wynosi minimalna grzywna.

Włoskie media przypominają, że do tego incydentu doszło w chwili, gdy transmisję z San Remo oglądało 11,8 mln osób, czyli 60 proc. całej widowni telewizyjnej w kraju.

Telewizja żąda od Travolty zadośćuczynienia

To kolejny etap sprawy butów Travolty. W maju 2024 r. kierownictwo publicznego nadawcy wystąpiło na drogę prawną przeciwko aktorowi, zarzucając mu w pozwie złamanie zasad kontraktu, nieuczciwą konkurencję i działania sprzeczne z profesjonalną poprawnością.

Telewizja zażądała od aktora zadośćuczynienia poniesionych strat, a także szkód dla jej reputacji. Ponadto zawieszona została wypłata całego honorarium za jego występ.

Stacja poinformowała, że w toku wewnętrznego postępowania wyjaśniającego ustalono, że nikt z pracowników i współpracowników nie wiedział o zamiarze Travolty, aby wystąpić w butach z logo firmy.

To jednak nie pierwszy tego typu przypadek. Rok wcześniej telewizja RAI otrzymała karę w wysokości 175 tys. euro (prawie 749 tys. zł) za to, że na scenie festiwalu w San Remo promowano jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych.

70-letni John Travolta to nie tylko amerykański aktor, lecz także producent filmowy i artysta estradowy. Był dwukrotnie nominowany do Oscara.

Źródło artykułu:PAP
festiwal w san remojohn travoltakara pieniężna
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)