Zakończenie dostaw do sieci Stokrotka przyczyną słabszych wyników Eurocash r/r

Warszawa, 13.05.2014 (ISBnews) - Słabsze wyniki Eurocash w I kw. 2014 r. były wynikiem zakończenia dostaw do sieci Stokrotka oraz efektem kalendarzowym, czyli przesunięciem...

13.05.2014 08:43

Warszawa, 13.05.2014 (ISBnews) - Słabsze wyniki Eurocash w I kw. 2014 r. były wynikiem zakończenia dostaw do sieci Stokrotka oraz efektem kalendarzowym, czyli przesunięciem Świąt Wielkanocnych na II kw., poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Jacek Owczarek. Natomiast wzrost marży brutto o 1,02 pkt proc. do 10,2% został zneutralizowany wyższymi kosztami sprzedaży i niższą efektywnością logistyki.

"Mimo solidnych wzrostów sprzedaży w Cash&Carry, Delikatesach Centrum oraz KDWT, łączna sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2014 r. była nieco niższa niż przed rokiem. To przede wszystkim efekt nałożenia się na siebie dwóch czynników. Pierwszym było zakończenie dostaw do sieci supermarketów Stokrotka w połowie ubiegłego roku - w samym I kw. 2013 r. sprzedaż ta wyniosła około 195 mln zł" - powiedział Owczarek, cytowany w komunikacie.

Drugim czynnikiem był tzw. efekt kalendarza, czyli fakt, że Święta Wielkanocne w tym roku miały miejsce w II kw., a nie w I kw., jak w ubiegłym roku. Efekt ten widać szczególnie w spadku sprzedaży like-for-like (dla stałej liczby placówek) w sieci Delikatesy Centrum o blisko 5%.

"Odczuli go także nasi główni konkurenci. Na to wszystko nałożyło się ponadto ogólne pogorszenie nastrojów konsumentów w rynku detalicznym" - dodał.

W efekcie sprzedaż Grupy Eurocash w I kw. 2014 r. spadła o 3,7% do 3,72 mld zł. Natomiast EBITDA Grupy w tym okresie wyniosła niespełna 41,6 mln zł (-17,2% rok do roku), zaś skonsolidowany zysk netto wyniósł 1,3 mln zł, wobec 11,3 mln zł w I kw. 2013 r.

"Pozytywnym sygnałem w Grupie Eurocash jest poprawa marży brutto na sprzedaży, która w I kw. 2014 r. wyniosła 10,2%. Z drugiej strony wzrosły także koszty sprzedaży, a sieć logistyczna Eurocash Dystrybucja, czyli dawnej Grupy Dystrybucyjnej Tradis, bez sprzedaży dla Stokrotki charakteryzuje się niższą efektywnością" - zaznaczył Owczarek.

Podkreślił, spółka intensywnie pracuje nad dalszą integracją i restrukturyzacją dawnego Tradisu, w tym nad integracją systemów logistycznych Tradisu i Delikatesów Centrum, co powinno przełożyć się na poprawę wyników w tych formatach w kolejnych latach.

"Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku planujemy także intensyfikację rozwoju organicznego, m.in. poprzez nowe otwarcia hurtowni Cash&Carry i sklepów Delikatesy Centrum. Podtrzymujemy nasze plany zakładające, że sieć Delikatesów Centrum powiększy się w 2014 r. o około 150 placówek" - podsumował Owczarek.

Grupa Eurocash to największa polska grupa zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, Grupa Eurocash koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. Po połączeniu z Grupą Tradis w ramach prowadzonych przez Grupę różnych formatów franczyzowych skupionych jest około 10 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)