Zakupy jak pole minowe. Polacy kupują ostrożnie jak saperzy

Polacy zaciskają pasa, niby nic nowego, ale okazuje się, że większość z nas, stara się wydawać pieniądze tylko na rzeczy, które są faktycznie potrzebne. Część natomiast ogranicza się tylko do niezbędnych życiowo zakupów.

Polacy szukają oszczędności
Polacy szukają oszczędności
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jaap Arriens
oprac. KRWL

Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank"Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak", ujawniło, że aż 77 proc. Polaków nie wydaje swoich pieniędzy na rzeczy, które nie są im potrzebne. Co więcej, z tej grupy dwie trzecie osób stara się ograniczyć swoje zakupy tylko do tych rzeczy, które są im absolutnie niezbędne.

Szukamy, żeby było tanio

Badanie wykazało również, że 36 proc. Polaków dokłada wszelkich starań, aby porównać różne oferty dostępne w sklepach, a następnie wybiera te, które są najtańsze. To pokazuje, że Polacy są świadomi wartości swoich pieniędzy i starają się je mądrze wydawać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi Maciej Oleksowicz Inter Cars #19

Santander Consumer Bank przeprowadził to badanie, aby zrozumieć, jak Polacy podchodzą do swoich finansów. Wyniki pokazały, że 35 proc. respondentów zdecydowanie unika niepotrzebnych wydatków, a kolejne 42 proc. stwierdziło, że "raczej" można je określić jako osoby, które starają się unikać niepotrzebnych wydatków.

Seniorzy mają pewną rękę do wydatków

Badanie wykazało również, że seniorzy powyżej 70. roku życia są najbardziej pewni siebie w kwestii unikania niepotrzebnych wydatków - 58 proc. ankietowanych z tej grupy odpowiedziało "zdecydowanie tak". Co więcej, co trzeci mieszkaniec wsi również uważa się za osobę, która unika zbędnych wydatków.

Z drugiej strony, 19 proc. ankietowanych znalazło się na przeciwnym biegunie. W tej grupie 15 proc. stwierdziło, że raczej nie unika niepotrzebnych wydatków. Jak podano, najczęściej taką odpowiedź wskazywali ci, którzy zarabiają od 5000 do 6999 zł netto i od 7000 zł na rękę w górę (w obu przypadkach po 22 proc.). Dodatkowo 4 proc. ze wszystkich ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie nie unikają niepotrzebnych wydatków.

Z badania wynika, że 66 proc. ankietowanych z grupy unikających niepotrzebnych wydatków, stara się kupować tylko te rzeczy, które są im potrzebne. Dodatkowo 36 proc. porównuje oferty w sklepach i wybiera tańsze propozycje. Z kolei 35 proc. robi listę zakupów; tyle samo robi zakupy, kiedy są promocje lub wyprzedaże. Co jedenasty ankietowany, który unika zbędnych wydatków, twierdzi, że pomaga mu w tym kupowanie za gotówkę (9 proc.), a inni ograniczają kwoty wydane na transport lub negocjują ceny (5 proc. wskazań w obu przypadkach).

Magdalena Drążkowska z Santander Consumer Banku podkreśliła, że Polacy wybierają różne strategie, by odciążyć swoje portfele. Dodała, że 77 proc. ankietowanych deklaruje, że nie wydaje pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebuje.

Jedną ze sprawdzonych metod zapobiegania zbędnym wydatkom jest planowanie budżetu. Takie działanie wskazało 34 proc. respondentów, którzy zadeklarowali, że nie ulegają zachciankom - przekazała Drążkowska.

Badanie wykazało również, że 8 na 10 respondentów (81 proc.) stwierdziło, że nie korzysta z narzędzi, które pomagają oszczędzać lub kontrolować budżet domowy. Tylko 19 proc. ankietowanych korzysta z takich rozwiązań. Największe zainteresowanie nimi wykazało 31 proc. osób w wieku 18-29 lat. Jak dodano, 31 proc. spisuje wydatki w arkuszu kalkulacyjnym, 28 proc. używa aplikacji mobilnej swojego banku do analizy i zarządzania wydatkami, a 23 proc. posiada aplikację do śledzenia wydatków.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.